| |

بهساد در سال ۹۱ – پایان وقت اضافه

در ذهنم آشوبی است. ده‌ها فکر می‌آیند و می‌روند. روزهای آخر سال است و بر اساس قاعده هر سال باید گزارش کار بدهم. سال ۸۹ برای بهساد دقیقه آخر بازی بود و سال ۹۰ و ۹۱ تا به حال دو دقیقه وقت اضافه. خبر خوب برای من این است که  در حوزه نرم افزار جامع آماری، بهساد با نتیجه‌ای که در رضایت مشتری کسب کرده است به لیگ برتر شرکت‌های نرم‌افزاری ایران  (به عنوان یک تیم ته جدولی) راه یافته است. ضمن این‌که باور دارم که هنوز داور سوت پایان بازی را نزده است و هنوز هم امکان دارد سقوط کنیم. به اعتقاد من وقت اضافه بهساد در پایان سال ۹۱ به پایان رسیده و اکنون هر لحظه ممکن است داور سوت پایان بازی را به صدا در آورد.

اما در سالی که گذشت ارزیابی عمل‌کرد تیم بهساد چه بود؟

خط حمله: اگر بازاریابی را خط حمله هر شرکت بنامیم، باید بگویم خط حمله خوب نبود! فعالیت بازاریابی چشمگیری انجام ندادیم. اعتقاد دارم از آن گل‌هایی که زدیم یکی را روی اشتباه رقیب به دست آوردیم و  دیگری بر اساس بخت مساعد! البته یکی دو گل هم حاصل تلاش خط حمله بهساد بود. درست است که تقریبن همه فرصت های به دست آمده به گل تبدیل شد، اما مشکل آنجا بود که خط حمله بهساد فرصت‌های گل‌زنی زیادی را به وجود نیاورد.

هافبک: در تشبیه یک شرکت نرم‌افزاری به تیم فوتبال، شبیه‌ترین گروه به هافبک‌ها، تیم توسعه می‌باشند که در شرکتی با قد و قواره بهساد، هم باید مهاجم‌ها (بازاریابی) را تغذیه کنند و به کمک آن‌بیایند و هم مجبورند گاه وطیفه‌ای تدافعی داشته باشند. از نظر من هافبک‌های بهساد در سالی که گذشت به خوبی عمل کرده‌اند. ارتقای فناورانه محصولات نرم‌افزاری بهساد و توسعه کارکردی آن‌ها، پشتیبانی خوب از فعالیت‌های بازاریابی و انجام وظایف تدافعی در حوزه خود و هم‌چنین حتی کمک‌هایی که به تیم پشتیبانی داشتند، شایسته تقدیر است. بچه‌ها، دست مریزاد!

خط دفاعی: بدون شک، پشتیبانی نرم‌افزار خط دفاعی و دروازه بان یک تیم نرم‌افزاری محسوب می‌شود. باید اعتراف کنم که خط دفاعی بهساد، در سال گذشته به مراتب می‌توانست به‌تر از این عمل کند. اگر از حریف (در این‌جا مشتری) گل خوردیم برای این بود که خط دفاعی ما باید منسجم‌تر کار می‌کرد و دروازه‌بان نیز باید هوشیاری بیش‌تری داشت. البته اگر هافبک‌ها به کمک خط دفاعی نمی‌آمدند، احتمال خوردن گل‌های بیشتری در بازی نیز وجود داشت.

حط حمله از نوعی دیگر: شاید در گذشته نه ولی این‌روزها پول گرفتن از مشتری یک جور گل زدن محسوب می‌شود! مثل این است که گل را وارد دروازه حریف کنی و تازه باید با داور وارد گفتگو و مذاکره شوی تا گل را به حساب بیاورند. برای این است که این روزها دیگر قرارداد بستن و انجام کار به تنهایی مهم نیست و پول گرفتن یک بخش مهم از زیست چرخ یک پروژه نرم‌افزاری محسوب می‌شود (شاید یک نفر بیاید کتابی تالیف کند به نام مهندسی نرم‌افزار ایرانی و این حرف‌ها را بنویسد) برای همین است که من امور مالی بهساد را به نوعی خط حمله محسوب می‌کنم. با این دیدگاه من از عمل‌کرد این بخش از خط حمله بهساد خیلی راضی هستم. این‌که بتوانیم بالای هشتاد درصد مطالبات تایید شده توسط کارفرما را وصول کنیم و تاخیرهای کمی در پرداخت حقوق شرکت داشته باشیم، بی شک نشان‌دهنده توانایی این بخش از مهاجمان بهساد است. البته باید در نظر داشت که بهبود یک جاده بی انتهاست.

کادر فنی و مربیان:  یکی از موفقیت‌های خوب بهساد در سالی که گذشت، انسجام بیش از گذشته تیم هدایت بهساد بوده است. با این حال اعتقاد دارم که در راه بی پایان تکامل، هنوز گام‌های بسیاری وجود دارند که باید برداشته شود. به هر ترتیب یکی از حوزه‌هایی که از رشد خوبی در سال ۹۱ برخوردار بود، همین بخش است.

تماشاچیان: به جرات این روزها تماشاچیان نقش مهمی در هر بازی فوتبال دارند. اطرافیان ما و از جمله بسیاری از خوانندگان این وبلاگ را می‌توان تماشاچیان این بازی در نظر گرفت. من از تشویق‌ها و البته اعتراض‌ها و نقدهای جدی تماشاچیان فهیم بازی‌های بهساد سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم این حمایت و انتقاد سازنده همواره وجود داشته باشد.

و سر انجام خود من: اجازه بدهید که دوستان و خوانندگان هر نقشی را که در تیم بهساد تمایل دارند برای من برگزینند. بدون شک من از عمل‌کرد خود در سال ۹۱ راضی نیستم. بی شک نقاط قوت گفته شده در سطرهای بالا نتیجه درایت و هوش و صداقت دوستان و همکاران من در بهساد بوده و به طور جدی نقایصی را که در بالا بر شمردم اول از همه به من بر می‌گردد. من مسئولیت همه کاستی‌های بهساد را بر عهده گرفته و کادر فنی و مالکان باشگاه فرهنگی، تفریحی، ورزشی بهساد!! حق دارند که در این رابطه من را مواخذه کنند.

اعتراف می‌کنم گاه برایم دلسردی‌ها و خستگی‌هایی در جامعه  اطراف وجود داشته است که روی کارهای من تاثیر می‌گذاشت. واقعیت این است که در جامعه ما به روی شاخه نشستن و بن بریدن گاهی قباحتش را از دست می‌دهد و فراموش می‌کنیم که همه سوار بر یک قایق هستیم و سوراخ کردن یک بخش از قایق همه را غرق خواهد ساخت […]

باور دارم که یکی از دردهای بزرگی  که می‌توان به آن مبتلا شد، درد بی دردی و درد کم دردی است و چه سترگ دردی است که این درد را دیدن و خاموش ایستادن…

در نوشته بعد به بهساد سال ۹۲ خواهم پرداخت، بهسادی که باید حرفه‌ای باشد و حرفه‌ای بازی کند…

۴ دیدگاه

  1. خدا قوت!
    ارزیابی یک شرکت را هیچگاه نمی توان جدا از شرایط پیرامونش انجام داد و خواندن این سطور در کنار درکی که از شرایط روز کشور داریم نشان می دهد که موفق بوده اید.
    برای شما و بقیه همکاران بهسادی آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم در لیگ برتر هم همچنان موفق و پیروز باشید.
    سال نو مبارک.

    1. ممنون هستم و سپاسگزار
      حساب که می کنم بازی را ۵ بر ۵ مساوی شدیم ولی به لطف قوانینی مانند گل زده در خانه حریف و البته کمی هم اغماض من در شکست‌هایی که داشته‌ایم، به نحوی خود را راه یافته به تیم‌های لیگ برتری می‌دانیم. من هم قبول دارم که در زمین پر از سنگلاخ و باران زده و گلی، همراه با سنگ اندازی طرفداران رقیب و حتی گاه ناداوری، بازی کردن در زمین فوتبال فناوری اطلاعات کشور کاری سخت و دشوار است، اما به هر حال هنوز نقاط ضعف بسیاری داشته ایم و این که ما را موفق می دانید به یقین هم از لطف شما حکایت دارد و هم از این که بالاخره دوستان و هواداران تیم، تشویق می کنند و ما هم البته باید پاسخ‌گوی این تشویق باشیم.
      من هم برای شما، رادمان و همکاران خوب و مسئولیت پذیرتان روزگاری پر از شادی و پیروزی آرزو می‌کنم و امیدوارم نام پر افتخار رادمان و شما بیش از پیش درخشنده باشد.
      بهاران بر شما شاد باد.

  2. در این شرایط نامساعد اجتماعی و اقتصادی آدم احساس می‌کند در مقابل بارسلونا قرار گرفته است همین که کم گل بخورد خودش موفقیت چشمگیری است. اینکه شما در چنین شرایطی اوضاع مساعدی دارید و پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است هم جای خوشحالی دارد هم تبریک فراوان.
    سال نو را پیشاپیش تیریک می گم و برای شما و بهساد آرزوی سالی فوق العاده دارم.

    1. از محبتی که همواره داشته و دارید سپاسگزارم.
      چند روز پیش رفته بودم نشر چشمه کتاب و چند لوح موسیقی خریداری کنم، روی نرم افزار دقت کردم، دیدم نوشته است نرم افزار کتاب ایده. با خودم گفتم چه کار خوبی. آدم نرم افزار برای کتاب فروشی بنویسد. یعنی نرم افزار را برای کسانی بنویسد که به گسترش علم و آگاهی مردم کمک می کنند. یاد شما افتادم و احساس غرور کردم. باور کنید همان احساس و حتی احساسی بهتر از زمانی داشتم که نرم‌افزارهای بهساد در جاهای مختلف می بینم. از این که موفق هستید از اعماق وجود خوشحال هستم و از خوشحالی و تبریک شما هم بسیار ممنون
      من هم به نوبه خود سالی پر از بهار و سبزی را برای شما آرزو می کنم و امیدوارم روز به روز شاهد موفقیت شما باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *