| |

سال ۱۳۹۰- بازی در وقت اضافه

سرانجام سال ۱۳۹۰ فرا رسید،  برای من سال جدید بیش از هر چیز نماد یک مسافت شمار  و به قول مدیریت پروژه‌ای‌ها یک (Milestone) است که می‌تواند نهیبی باشد برای فرصت‌هایی که از دست داده‌ایم و فرصت‌های کمی که در دست داریم. همان‌گونه که قبلا نوشته بودم، سال‌ ۸۹ به منزله آخرین دقیقه از یک بازی فوتبال بود که نتیجه آن می‌توانست راه‌یابی بهساد به لیگ برتر شرکت‌های نرم‌افزاری را مشخص کند. حال با این پرسش روبرو هستیم که آیا توانسته‌ایم؟

این سئوال را با خیلی از دوستان مطرح کردم، جمع بر این عقیده بودند که در سال ۸۹ اقدامات زیادی برای این راهیابی صورت گرفته است. بهساد در حال حاضر مجری پروژه‌هایی بزرگ در سازمان‌هایی با گستره ملی می‌باشد و نام آن در گستره کشور (در محدوده تمرکز استراتژیک بازار) به نیکی شنیده می‌شود.  اما این‌که بخواهیم کار را تمام شده بدانیم، هنوز برای نتیجه‌گیری زود است. هنوز ایراداتی واضح در  هدایت و عملکرد  و محصولات بهساد وجود دارد. بنابراین پاسخ به سئوال یاد شده نه منفی و نه مثبت است. بازی هنوز جریان دارد و به اتمام نرسیده است. برای همین سال ۹۰ برای بهساد، بازی در وقت اضافه خواهد بود. من این سال را برای بهساد و خود سالی بسیار حساس ارزیابی می‌کنم. بی‌شک فرصت زیادی نخواهیم داشت، نقاط ضعف و قوت ما بازی را به نتیجه یک بر یک رسانده است. ممکن است در بعضی از بازی‌کنان آثاری از خستگی دیده شود، همان‌گونه که مربی و بیشتر بازیکنان هنوز پر نفس و با انگیزه هستند. چاره‌ای جز دوندگی و کار گروهی و فرآیندمحور برای ما وجود ندارد. بی‌شک معیار پیروزی و شکست ما و شاخصی محوری برای ارزیابی فرآیندهایمان چیزی به نام رضایت مشتری نیست. این شاخص قابل دست‌کاری نمی‌باشد. درست کار می‌کند و رمز زندگی و بود و نبود یک شرکت می‌باشد. مشتری، با همین ویژگی‌هایی که دارد (و نه ویژگی‌هایی که ما از او انتظار داریم) داور و تعیین کننده نتیجه بازی است. نمی‌توانیم و نباید او را به غیر منظقی بودن متهم کنیم، نمی‌توانیم و نباید او را به بی‌عدالتی متهم کنیم. او هر چه باشد، دارای این قدرت است که بازی ما را قضاوت کند. باید او را بپذیریم و پیش و بیش از آن‌که بخواهیم وقت خود را صرف جدال با او کنیم، باید به دوندگی و حرکت منظم و گروهی بپردازیم و بر ضعف‌های خود فائق آییم.

برای اثبات اهمیت مشتری  و با توجه به ادامه بازی گذشته، سال  ۱۳۹۰ نیز برای بهساد مانند سال گذشته “سال رضایت مشتری” نام دارد. مشتری زمان زیادی در اختیار ما قرار نخواهد داد. باید در همین وقت اضافه نتیجه را به صورت کامل به نفع خود تغییر دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *