مناقصه برای وب سایت بهساد

شرکت‌های موفقی را می‌شناسم که حتی وب‌سایت‌هم ندارند و برای ارتباطات از ایمیل‌های مجانی استفاده می‌کنند. در مورد بهساد هم بی‌اغراق باید بگویم که مراجعات صورت‌گرفته برای ارائه خدمات و یا محصولات کمتر بر اساس وب‌سایت بودهاست و تاکنون نیز مراجعات صورت گرفته هیچ‌کدام به عقد قرارداد منجر نشده‌اند.

مشکل کجاست؟ آیا ظاهر نه چندان مناسب وب‌سایت بهساد منجر به بروز چنین مشکلی شده‌است؟ (این بد است که نمی‌توانیم ارزیابی کنیم چند درصد مراجعات تجاری به وب‌سایت بهساد حتی منجر به تماس هم نشده‌اند و چرا؟) اصولا نقش واقعی وب‌سایت‌ برای یک شرکت با مدل تجاری B2B و B2G در حوزه مهندسی صنایع و فناوری اطلاعات در کشور ما چیست؟

موضوع را می‌توان کمی گسترش داد. از جمله این‌که یادم نمی‌رود که در تابستان گرم ۸۸، زحمت زیادی را برای چاپ فولدر و کاتالوگ و … متحمل شدیم. تا پاسی از نیمه‌شب با گرافیست محترم مشغول بحث در مورد رنگ یک گوشه از فولدر بودیم و دردسر زیادی کشیدیم. کاتالوگ‌ها و فولدرها تهیه شد و ما در نمایشگاه حضور پیدا کردیم. وقتی که بیرون نمایشگاه قدم می‌زدم تعدادی از کاتالوگ‌ها را روی زمین دیدم و بدتر از آن در گوشه‌ای دیگر، روی چمن‌ها تعدادی از کاتالوگ‌ها را (فقط مربوط به ما هم نبود) روی زمین پهن کرده‌بودند و از آن‌ها به عنوان زیر‌انداز و سفره استفاده می‌کردند.

بار دیگر از شما و خود می‌پرسم تبلیغات مکتوب در شرکتی با مدل تجاری B2B و B2G در کشور ما تا چه حد می‌تواند به ایجاد مزیت رقابتی منجر شود.

درگیر این پرسش‌های ذهنی هستم که مدت بسیار زیادی است که همکاران بهسادی می‌گویند که وضعیت ظاهری و حتی محتوایی وب‌سایت بهساد چندان مناسب نیست. پر بیراه نیست این حرف. حتی سر و وضع روزنوشت‌های بهساد هم نیاز به رسیدگی دارد.

از نظر شخصی و تمایل فردی هم که خودم خیلی زیاد علاقمند به انجام این کار هستم (اما قرار نیست که من برای دلم خرج زیادی روی دست بهساد بگذارم)

به همین دلیل قصد باز ایجاد وب‌سایت و اصلاح پوسته روزنوشت‌های بهساد را با در نظر گرفتن شرایط زیر داریم.

  1. با توجه به مطالب گفته شده، پیش از آن‌که به یک فرد کامپیوتری نیاز داشته باشیم، نیازمند یک فرد یا گروه آشنا به ادبیات تبلیغات در وب هستیم که روی مدل‌های B2B و B2G دارای دیدگاه و سابقه مفید باشد. یعنی فاز صفر کار، انجام امکان‌سنجی و ارائه توجیهات فنی و اقتصادی برای انجام کار می‌باشد. این خودش یک کار جدا محسوب میشود و با بقیه کارها فرق دارد.
  2. CMS وب سایت بهساد DotNetNuke است. کمی با سرعت آن مشکل داریم ولی اگر بشود با حفظ آدرس‌ها آن را ارتقا داد و مشکل سرعت را حل کرد و پوسته مرتب و زیبایی برای آن طراحی نمود که چه بهتر. در غیر این صورت ضمن استفاده از یک CMS جدید پیشنهادی، CMS قبلی باید سرجایش باقی بماند چرا که نمی‌خواهیم با موتورهای جستجو و لینک‌های داده شده مشکل پیدا کنیم.
  3. در CMS پیشنهادی باید امکان چند کاربره بودن و امکان ایجاد زیر سایت و یا زیر پورتال وجود داشته باشد.
  4. راهکارهای پیشنهادی باید کاملا متن آزاد باشند. در مورد وب‌سایت نیازی به تاریخ فارسی نیست ولی آن‌چه که کاربران و بازدید کنندگان می‌بینند باید کاملا فارسی باشد. هیچ محتوای کامپایل شده‌ای بدون وجود متن آن مورد پذیرش نیست و در مرحله ارائه پیشنهاد موجب رد پیشنهاد و در هر مرحله از اجرای کار موجب فسخ کار و ادعای خسارت می‌شود.

    بهساد مجاز است در هر مرحله متن ارائه شده را خود منتشر نماید و یا جایگزین نسخه منتشر شده نماید و از تطابق بین متن و محتوای منتشر شده اطمینان حاصل نماید.

  5. امکان دو زبانه بودن وب‌سایت مزیت محسوب می‌شود.
  6. Hosting بهساد مبتنی بر Windows می‌باشد. امکانات SQL Server ، MySQL، PHP و سایر موارد نیز وجود دارد. قصد نداریم Hosting را تغییر دهیم.
  7. وب‌سایت بهساد از نظر مفهومی مبتنی بر وب ۲ خواهد بود.
  8. کپی کاری ممنوع!
  9. هیچ‌گونه محدودیتی برای پیشنهاد یک وب‌سایت خوب و ایده‌های جدید برای آن وجود نخواهد داشت.

افراد و شرکت‌ها می‌توانند پیشنهاد خود را به تفکیک در دو مورد ارائه نمایند.

  1. ارائه پیشنهاد در جهت توسعه جایگاه نام تجاری بهساد و بهره‌برداری عملیاتی از آن در محیط وب با توجه به نوع مشتریان که B2C نمی‌باشند. نیازمند ترجمه کتاب و مجله و سایت نیستیم. این پیشنهاد باید با توجه به فرهنگ سازمانهای کشور تهیه شود و پیشنهاد دهنده به منظور ارائه یک راه‌کار عملیاتی، لزوما در منافع پیشنهاد خود مشارکت خواهد داشت.

    (به عبارتی مشاور باید خودش اهل عمل باشد)

  2. ارتقا و یا تغییر CMS وب‌سایت بهساد با استفاده از CMS های شناخته شده و طراحی ظاهر و پوسته مناسب برای آن و هم‌چنین در صورت نیاز روزنوشت‌های بهساد.
  3. طراحی انجام شده منحصرا مربوط به بهساد میباشد و طراح حق ندارد از آن هر چند با تغییرات جزئی در کارهای دیگر خود استفاده نماید.
  4. طراح حق درج نام خود و یا هر گونه استفاده تبلیغاتی از وبسایت بهساد را نخواهد داشت.

نکات مهم و قابل توجه:

  • پیش از اینکه به منافع مادی این‌کار برای خود بیندیشید به ارائه کاری فکر کنید که منافع دو جانبه خواهد داشت. پرسیدن این سئوال که “چقدر برای این‌کار بودجه کنار گذاشته‌اید؟” منجر به قطع همکاری می‌شود.
  • ارائه پیشنهاد می‌تواند در هر یک از دو مورد بالا باشد و نیازی نیست که هر دو مورد درخواست شده توامان و لزوما توسط یک تیم انجام شود.
  • ارائه رضایت‌نامه از کارفرماهای قبلی دارای تاثیر مثبت در تصمیم‌گیری ما خواهد داشت.
  • با افراد بدقول و یا دارای سابقه بدقولی کار نمی‌کنیم. اگر جزء این گروه از افراد هستید، پیشنهاد ندهید، چون در آینده به مشکل بر خواهیم خورد.
  • پیشنهادهای ارائه شده باید شامل موارد زیر باشد:
    • شرح خدمات قابل ارائه
    • زمان و برنامه زمانی ارائه خدمات با مشخص نمودن خروجی‌های هر فاز (artifacts)
    • سوابق انجام کار و لینک‌های مربوط و اطلاعات تماس با کارفرماهای قبلی
    • هزینه پیشنهادی انجام کار
    • پیشنهاد جریمه برای بدقولی به ازای هر روز تاخیر در انجام کار

اولویتها:

  • بین زمان و هزینه، هزینه اولویت خواهد داشت.
  • بین سابقه و هزینه، هزینه به شرطی اولویت خواهد داشت که پیشنهاد دهنده حداقل دو کار خوب در کارنامه داشته باشد. (یعنی با تازه کارها هم کار خواهیم کرد)
  • بین زمان و سابقه، سابقه کار خوب در اولویت خواهد بود.
  • پیشنهادهای مربوط به DNN به شرط برابری در قیمت در اولویت خواهند بود.
  • پیشنهادهای خلاقانه میتواند در پذیرش ما تاثیر زیادی داشته باشد.

     

سایر موارد:

افرادی که دوست دارند با هم کار کنیم. پیشنهادها و یا سئوالهای خود را به نشانی بهساد روی دامنه بهساد دات کام و با موضوع Website ارسال نمایند.

مهلت ارسال پیشنهادها تا روز یک شنبه پنجم تیر ماه میباشد.شاید تمدید هم بشود ولی شما روی تمدید آن حساب نکنید. اگر تا ۱۵ تیرماه با پیشنهاد دهنده تماس نگرفتیم به معنی آن است که امکان کار دو جانبه وجود ندارد.

گودر بازان عزیز لطفا این شبه مناقصه را دست به دست کنند تا هم خیرشان به ما برسد و هم فعالان صنف!

۳ دیدگاه

  1. >>هیچ‌گونه محدودیتی برای پیشنهاد یک وب‌سایت خوب و ایده‌های جدید برای آن وجود نخواهد داشت

    یکی از محدودیت ها برای ایده خوب اینه که هاستینگ شما متاسفانه از جاوا پشتیبانی نمی کنه

  2. @امید پ.
    جز شرایط ما این است که قصد تغییر هاستینگ را نداریم. البته با توجه به اینکه مشخص کرده ایم که پیشنهاد حتما باید متضمن یک CMS شناخته شده باشد، آیا یک CMS مبتنی بر جاوا و متن باز را می خواهید پیشنهاد کنید ؟ چه مزایایی نسبت به CMS های رایج در بازار دارد ؟

  3. اطلاعی از وضعیت شما در مقایسه با رقیبانتان ندارم. ولی شاید بد نباشد که بگویم یک نمونه خوب برای کاربرد وب سایت ها این بوده که آموزشگاههای موسیقی که وب سایت خوبی داشته اند خیلی از مشتریانشان را از طریق وب سایتشان به دست می آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *