فرهنگ منطقه‌ای

عرض شود که

همان‌گونه که در کوتاه‌نوشته‌های بهساد نوشته بودم، در هفته گذشته، بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر و شاید هم بیشتر را در ماموریت زمینی پیمودم. شرایط نسبتا سختی بود و به همین دلیل روزگذشته را به طور کامل به استراحت پرداختم و جز برنامه کوه‌پیمایی هفتگی، فعالیت دیگری نداشتم که از بابت پاسخ ندادن نظرات نوشته قبل و تاخیر در روزنوشت‌ها از همه دوستان عذر خواهی می‌نمایم.

ماموریت یکی از کارهایی است که هم اتلاف وقت زیادی دارد و هم خستگی فراوان. با این‌حال سفرهای اداری و گپ و گفت کاری و تجاری با مردمان شهرهای دیگر بسیار سازنده است. تعامل با مردمان شهرهای کشورم برای من آموزه‌های بسیاری داشته است. در هر گوشه از جغرافیای ایران مردمانی با خصوصیات و ارزش‌های متفاوت وجود دارند که درک و احترام به آن فرهنگ‌ها نه تنها یک وظیفه انسانی، بلکه یک پیش‌نیاز اطلاعاتی برای مذاکره و بازاریابی می‌باشد. آن‌ها که من را از نزدیک می‌شناسند می‌دانند که مدت‌هاست به دلیل آشنایی با فرهنگ‌های مختلف کشور، هر گونه استهزا و لطیفه قومیتی‌ را تحریم کرده‌ام و با آن مقابله می‌کنم. باور عمیق دارم که جوک‌های قومیتی به عنوان یک تهدید، یک‌پارچگی ملی و فرهنگی ما را نشانه گرفته‌اند. اما از طرف دیگر باور عمومی در مورد مردمان بعضی از شهرها که مشهور به یک خصوصیت رفتاری هستند، می‌تواند و باید مورد بررسی و مداقه قرارگیرد.

نباید فراموش کرد که عوامل جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی دارای تاثیرات فراوان در مولفه‌های فرهنگ عمومی هستند. به عنوان نمونه مذاکره تجاری در شهرهایی که از شرایط آب و هوایی مساعدی برخوردار هستند، کمتر با دردسر چانه‌زنی‌های طولانی به همراه بوده‌است ولی در مقابل مو از ماست کشیدن در مورد اجرای کار در برخی شهرها بسیار مشهود است و باید در مورد آن حواس جمع بود. یا اینکه در شهرهایی که جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند، ممکن است با پدیده استتار تفکر و یا نوعی بی‌اعتمادی ذاتی به شما از طرف مقابل مواجه شوید که نتیجه بارز وجود روابط مسافرتی و کوتاه مدت در فرهنگ آن شهرها بوده است. به هر ترتیب علاوه بر عامل فرهنگ عمومی و منطقه‌ای، عوامل دیگری از جمله بلوغ و فرهنگ‌سازمانی و فرهنگ شخصی افرادی که با آن‌ها تعامل داریم نیز از مولفه‌هایی هستند که در روابط کاری باید به آن‌ها توجه خاص داشت. هر چند که شناخت فرهنگ منطقه‌ای، با توجه به باورهای عمومی چندان مشکل به نظر نمی‌رسد، ولی درک بلوغ و فرهنگ‌سازمانی دارای دشواری‌های خاص خود است که در ادامه مطالب گذشته فرهنگ‌سازمانی در آینده نیز به آن خواهم پرداخت.

۳ دیدگاه

  1. با سلام و با تشکر از مطلب….
    من هم از جوک های قومیتی استقبال چندانی نمیکنم و دقیقا مثل شما معتقدم که میتونه به تجزیه طلب ها بهانه بده….
    متاسفانه رعایت نمیکنن مردم!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *