کار خیر در بوق!

پارسال بود که دیدم یک موسسه خیریه تقویم رومیزی چاپ کرده است و در هر صفحه تقویم یکی از شرکت‌های اسپانسر آن‌ها آرم و نشان خود را درج کرده است و در ابتدای تقویم هم هر شرکت معرفی شده است. من در اهداف خیرخواهانه و مقدس این موسسه هیچ شکی ندارم و کلماتم از عهده سپاسگزاری تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آن‌ها بر نمی‌آید. ولی اخیرا متوجه شدم که شرکت دیگری با برگزاری مراسمی با این موسسه همکاری نموده است و موضوع هم در بوق‌های تبلیغاتی نواخته شده است.

موضوع کمی برایم جای سئوال دارد، تبلیغات به چه قیمتی؟! در این شکی نیست که شرکت‌ها همگی دارای مسئولیت اجتماعی هستند و نه تنها به موسسات خیریه که باید به تمامی افراد جامعه در حد بضاعت خود کمک کنند. اما در بوق نواختن این کمک‌ها با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ می‌توان خیلی مثبت اندیشید و گفت که این کار با هدف اشاعه فرهنگ “کار خیر” در جامعه صورت می‌گیرد. یعنی این‌که دیگران و رقبا را تشویق می‌کنیم که آن‌ها هم در این فعالیت‌ها وارد شوند. اما می‌توان کمی‌هم بدبینانه فکر کرد که برخی شرکت‌ها برای بهبود تصویر خود در جامعه به عنوان یک شرکت مسئول و انسان‌دوست و حتی با هدف فروش بیشتر و آنچه که در بازاریابی به آن تثبیت موقعیت (Positioning) گفته می‌شود، سعی در مطرح کردن نام خود در تمامی ابعاد دارند و از بیلبورد تبلیغاتی یک موسسه خیریه (و به بهانه کمک به پاک‌ترین انسان‌های روی زمین) استفاده می‌کنند. براستی آیا پشت جلد یک مجله، یک تابلوی تبلیغات شهری، غرفه نمایشگاهی و تقویم رومیزی یک موسسه خیریه برای این شرکت‌ها باهم تفاوتی دارند؟ من ترجیح می‌دهم که خوش‌بینانه فکر کنم، اما برای پرهیز از آفاتی که این تبلیغات دارد چه باید کرد؟ شما چه فکر می‌کنید؟

پی نوشت: شرکتهای بزرگ مختلفی را میشناسم که مشارکت فعالی در کارهای خیرخواهانه دارند و صدایشان هم در نمیآید.

۳ دیدگاه

  1. در سال‌های اخیر موضوع جدیدی در مباحث مدیریت استراتژیک مطرح شده تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (CSR) که حتما از آن مطلعید. این کار لزوما بد نیست و حتا تا جایی که من خبر دارم الان در دنیا مخصوصا در آمریکا شرکت‌های بزرگ (Corporationها) هر سال گزارش CSR منتشر می‌کنند و اگر این کار را نکنند و اگر کار خیرخواهانه نکرده باشند در جامعه زیر سؤال می‌روند و حتا ممکن است سهام‌شان افت کند. به نظرم شیوه‌ی طرح این فعالیت‌ها در فضای عمومی مسئله‌ی اصلی است؛ نه خود این کار در حالت کلی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *