نصب برنامه آزمایشی (Trial Version)

چندی پیش در یکی از جلسه‌های بازاریابی، مشتری (بالقوه) از ما خواست که نرمافزار جامع مدیریت اطلاعات و آمار بهساد را به صورت آزمایشی در اختیار او قرار دهیم. تا اینجای کار منطقی بود. مشتری حق دارد پیش از آنکه بخواهد محصولی را خریداری نماید، آن را ارزیابی کرده و سپس در مورد خرید و یا عدم خرید تصمیم بگیرد. بهساد در این زمینه حتی پشتیبانی نرمافزار آزمایشی را ارائه مینماید. با اینحال وقتی که گفتیم ارائه نرمافزار آزمایشی با استفاده از سرورهای اینترنتی بهساد صورت میگیرد، آن را نپذیرفتند و اصرار داشتند که نرمافزار بر روی سرورهای آنها نصب شود. توجیه آنها هم این بود که در آینده میخواهند نرمافزار را در همین شرایط مورد بهرهبرداری قرار دهند و باید مشکلات احتمالی را هم در همین شرایط بررسی کنند.

از آنجا که رویه جاری بهساد با این کار متفاوت بود، موضوع در جلسه هماهنگی شرکت مطرح شد. برخی از دوستان مخالف بودند و برخی (از جمله من) موافق. دوستان مخالف مباحث امنیتی را طرح میکردند و من استدلالم این بود که در بازار نمیتوان با بدبینی تمام، فروش را پیش برد. به هر ترتیب به کارفرما اعلام کردیم که زیر ساخت لازم را در اختیار ما قرار دهد. چندین ماه گذشت تا سرانجام شرایط نصب آزمایشی فراهم شد و موضوع به صورت اولویت بالا در دستور کار شرکت قرار گرفت.

در هنگام نصب از راهدور، دوستی که مشغول انجام کار بود، من را صدا زد تا موضوعی را در سرور مشتری به من نشان دهد. موضوع شوکه کننده و تاسف بار بود! یک نرمافزار جاسوسی نصب کرده بودند که کلمههای عبور نصب برنامه و کلیه عملیات کپی فایل را ذخیره کند و از طرف دیگر هر ۱۰ ثانیه از فرآیند نصب برنامه عکس بگیرد! این که ما چطور متوجه این موضوع شدیم بماند. عکسها و فایلهای جاسوسی را پاک کردیم و در یک فایل Notepad برایشان نوشتیم که این کار (جاسوسی) پذیرفته شده نیست. به یقین هم Key Logger آنها آن را ثبت کرده و هم عکس صفحه گرفته شده و آن را دیدهاند.

من صلاحیت بحث در مورد اخلاقی بودن و یا نبودن این کار را ندارم. اما از نظر کسب و کار، آنها ضربه بزرگی به فضای عمومی کسب و کار کشور وارد کردهاند. از این به بعد در هیچ جلسهای من در چنین موقعیتی نمیتوانم از قابل اعتماد بودن یک شرکت دولتی بزرگ دفاع کنم. تمام دوستانی که از این اتفاق خبر دار شده و یا میشوند نیز، به هیچ کارفرمای دیگری در این زمینه به سادگی اعتماد نخواهند کرد. شرکتها هزینههای بیشتری خواهند کرد که محصولات آزمایشی (تحت وب) را بر روی سرورهای اختصاصی و مطمئن خودشان نصب کنند. این که ما به کارفرمایان اعتماد نداشته باشیم، به نوبه خود باعث گسترش فضای بیاعتمادی میشود و این باعث سلب اعتماد آنها از ما نیز خواهد شد. در این بازی هیچ طرف برنده نیست.

۲ دیدگاه

  1. سلام.در جستجوی موضوعی وبلاگتون را پیدا کردم. واقعا تحسین برانگیز است که تجربیاتتون رو صادقانه در این وبلاگ به اشتراک گذاشتید. موضوع ->هزینه های تاسیس یک شرکت، چگونه بدون پول شرکت تاسیس کنیم! خیلی مفید بود اما این پست برای سال ۸۷ بوده از شما خواهش میکنم با تجارب بیشتری که طی این ۶ سال به دست اوردید این موضوع را بازنویسی کرده وبه اشتراک بگذارید.من در ابتدای راه (دانشجو ی لیسانس هستم) هدفی که در ذهن داشتم و دارم تاسیس یک شرکت بوده و هست اما با تحقیقات وجستجو در رابطه با این موضوع تا حد بسیار زیادی از دست یابی به این هدف نا امید شدم و با شاخه های مختلفی چون شبکه و دیتابیس و برنامه نویسی و امنیت هنوز دقیقا نمیدانم کدوم مسیر را باید انتخاب کنم .بنابراین از شما که در بازار کار هستید و میدانید وقت گذاشتن روی کدام یک از این شاخه ها برای هدفی که در چند سطر بالا تر ذکر کردم موثر خواهد بود می خواهم که من را راهنمایی کنید. بسیار متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *