| |

بیان شفاف ارزش‌ها

از ابتدای بهساد همواره یک جزوه داشته‌ایم که به بیان دیدگاه‌ها و سوابق کاری بهساد می‌پردازد و آن را در تبلیغات و اطلاع‌رسانی در اختیار دیگران قرار می‌دهیم.

در بخش استراتژی که به بیان دیدگاه‌ها و ماموریت‌ها و ارزش‌ها می‌پردازد، تا به حال چند بار تغییر ایجاد کرده‌ و به نحوی آن را به‌تر و کامل‌تر نموده‌ایم. در آخرین ویرایش، با جرح و اصلاح برخی جمله‌ها، این بخش به ارزش‌های سازمانی بهساد اضافه شده‌است.

پرهیز از هر‌گونه تعامل غیر اخلاقی ِهر چند مرسوم و رایج و در مقابل آن، برقراری روابطی شفاف با جامعه اعم از مشتریان و سایر مردم که به نحوی با شرکت در ارتباط می‌باشند و هم‌چنین رعایت صداقت، مهم‌ترین ارزش‌هایی هستند که «بهساد» بیش و پیش از دست‌یابی به سود تجاری، خود را پای‌بند به آن‌ها می‌داند.

دوست شفیقی که بارها از راهنمایی‌های ایشان استفاده کرده‌ام توصیه داشتند که این بخش را حذف کنید، چرا که باعث می‌شود که بسیاری از سازمان‌ها عطای پروژه و کار به شما را به لقایش ببخشند و این به نحوی زیان‌بار است. واقعیت اما چیز دیگری است. خسته شده‌ام از این که برآورد کنم چه کسی پول می‌گیرد و چه کسی نمی‌گیرد؟! منظور فلانی از بهمان جمله چه بود و چه می‌خواست؟ ترجیح می‌دهیم که با صراحتی بی‌پرده، نظر و ایده خود را بیان کنیم تا این‌که بخواهیم هزار بار مورد وسوسه و توجیه قرار بگیریم و بعد از آن هزار بار به خود هشدار دهیم که این‌کار (وجود روابط ناسالم و پرداخت رشوه و باج و هر چه که باشد) باعث حداقل مرگ یکی از کودکان سرزمین ما می‌شود که در اثر فقر و بی‌عدالتی نتوانسته‌اند غذا و داروی لازم را تهیه کند و ما نیز در عوامل این مرگ شریک خواهیم بود.

۳ دیدگاه

  1. تمام قد برای شجاعتتان ایستاده و کف می زنم. امیدوارم که جامعه فاسد اداری نیز به معنی واقعی کلمه، شایسته سالاری را سرلوحه ضوابط کاری خود قرار دهد.

  2. تبیین ارزشها و پایبندی به آنها در جامعه ای که روز به روز از ارزشها فاصله می گیرد علاوه بر اینکه دشوار است گاهی هم عجیب به نظر می آید. راستش من در این مورد تجربه کاری خاصی ندارم اما هر گاه خواسته ام ارزشهایم را در زندگی شخصی جاری سازم با تعجب دیگران و برچسب “ناسازگار” مواجه شدم. و اما صراحت. نمی دانم چرا در جامعه ایرانی صراحت تا این حد مهجور شده. البته همسرم مطالعاتی در این باره کرده و به نتایج جالبی رسیده. بر اساس مطالعات ایشان، به طور بسیار خلاصه، پیشینه تاریخی استبداد در ایران و عدم ثبات سیاسی و اقتصادی در این مورد نقش کلیدی داشته و دارند و اثراتی را که نباید بر ناخودآگاه جمعی و فرهنگ ما گذاشته اند. سیستم های تعارفات و ادب ایرانی نیز در این باره بی تاثیر نبوده.
    در این شرایط پایبندی به اصول اخلاقی و صراحت بیان تا حدودی به متفاوت بودن از دیگران می انجامد و یا حتا به طرد شدن. اما در نهایت نتایجی مطلوبی نیز خواهد داشت که در بلند مدت به دست می آید. برای من نتیجه یافتن دوستان معدود اما بسیار با ارزش در زندگی است که تاب متفاوت بودن را دارند.
    امیدوارم بهساد هم به نتیجه دلخواه رسیده باشد. (دوستان من در بهساد هم از همان دوستان بسیار ارزشمند هستند که از بودن در کنارشان لذت می برم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *