توسعه شراکت‌ها برای زندگی بهتر سازمان‌ها

عرض شود که یکی از مواردی که هر شرکت باید به طور جدی به آن بپردازد، توسعه شراکت‌ها با مشتریان، همکاران و حتی رقبا می‌باشد. در دنیای واقعی تجارت نیز این اتفاق به مراتب روی می‌دهد. به عنوان مثال در مورد رقبا، واحد موبایل شرکت ژاپنی سونی با بخشی از شرکت سوئدی اریکسون ادغام می‌شوند و شرکت معظم سونی-اریکسون را ایجاد می‌نمایند و یا اینکه شرکت زیمنس بخش موبایل خود را به شرکت بنکیو واگذار می‌نماید. در زمینه خودروسازان بزرگ نیز این اتفاق به مراتب می‌افتد. مثلا دوو کُره، توسط جنرال موتورز آمریکا و یا لکسوس توسط تویوتا خریداری می‌شود و یا بخشی از سهام نیسان ژاپن توسط رنو فرانسه خریداری می‌شود و شرکت رنو-نیسان بنا می‌شود. این توسعه شراکت‌‌‌ها بر اساس منافع و کسب بازار بیشتر و همپوشانی نقاط ضعف غیر مشترک صورت می‌گیرد و بدیهی است که مشتریان نیز از منافع (وگاه مضرات) آن بهره‌مند می‌شوند.

از فضای جهانی که وارد ایران شویم این اتفاق به ندرت مشاهده می‌شود. اصولا در یک شرکت بزرگ نیز آن‌قدر سازمان غیر رسمی با منافع مغایر داریم که عملا یک شرکت نیز، چندین شرکت مستقل! محسوب می‌شود. شرکت‌های رقیب به تخریب یکدیگر می‌پردازند و اصولا در اثر رقابت گاه قیمت‌ها چنان کاهش پیدا می‌کند که دود آن به طور مستقیم به چشم خودشان و غیر مستقیم ( در نتیجه کاهش کیفیت منتج از کاهش شدید قیمت) به چشم مشتریان می‌رود.

این مقدمه چینی برای این بود که بگویم چندی است که با یکی از شرکت‌های دوست و برادر، همکاری‌های دو جانبه‌ای را آغاز کرده‌ایم. نتیجه این همکاری‌ها تاکنون مثبت بوده است. تدوین شفاف فرآیندها در کنار درک نقاط ضعف و قوت خود و توجه به منافع مشترک و پرهیز از جزیی نگری، مسائلی بوده‌است که با وجود برخی مسائل حاشیه‌ای کوچک منجر به حرکتی پیش‌روند و خوب شده‌است. نتیجه خوب این همکاری‌ها باعث شد که هفته آینده در یکی از نمایشگاه‌های معتبر تهران، غرفه‌ای مشترک بگیریم. امیدوارم بتوانیم با حضوری آگاهانه به توسعه بازار خود بپردازیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *