سیستم مدیریت پروژه بهساد

بخش عمده‌ای از درآمد بهساد، شامل درآمد حاصل از انجام پروژه‌ها می‌باشد از بهار سال ۸۳ بود که در بهساد تصمیم بر آن شد که یک محصول نرم‌افزاری داشته باشیم. متاسفانه موضوع تا سال ۸۶ جدی گرفته نشد. تا اینکه در سال ۸۶ به دلیل بیکاری ناخواسته‌ای که به آن دچار شده بودیم، تصمیم گرفتیم که سیستم مدیریت پروژه بهساد را به عنوان محصول نرم‌افزاری بهساد ایجاد کنیم. استقبال بازار از این نرم‌افزار قابل توجه به نظر می‌رسد، اما به نظر می‌رسد، اما مانند همه زمینه‌های کارآفرینی، مسائلی هم وجود دارد:.

قیمت: به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی کشور، تقاضا برای محصولات و خدمات نرم‌افزاری در کشور کاهش یافته و این کاهش تقاضا منجر به کاهش شدید قیمت توسط شرکت‌های نرم‌افزاری شده است. باید بین فروش بیشتر و یا قیمت بالاتر نرم‌افزار یکی را انتخاب کنیم.

Customize و یا بازنویسی: حوزه مهندسی صنایع در نرم‌افزار، حوزه خاص‌منظوره‌سازی نرم‌افزار است. با وجود اشتراک کارکردها در بیش از ۵۰ درصد موارد، هیچ استاندارد مطلقی در آن وجود ندارد که بتوان از آن برای همه مشتریان استفاده کرد. بنابراین باید نرم‌افزار را تا یک حد مشخص برای مشتری تطبیق دهیم. تعیین این حد مشخص، به خصوص برای بهساد که تا دیروز پروژه انجام می‌داده(یعنی تقریبا هر چه مشتری می‌گفته، همان را در نرم‌افزار اعمال می‌کرده) کمی دشوار است. گاهی Customize ما منجر به بازنویسی کل نرم‌افزار می‌شود که این اصلا درست نیست. ایجاد تعادل بین در نظر گرفتن خواسته‌های مشتری و بسته‌ نرم‌‌افزاری فروختن و خاص منظور کردن آن، شاید استاندارد پذیر نباشد، اما باید قاعده‌مند شود.

بازاریابی: اعتراف می‌کنم که هنوز هم شیوه بازاریابی ما به طور کامل از روش بازاریابی پروژه‌ای خارج نشده است. صرف زمان زیاد برای بازاریابی هر مشتری، پرهیز از بازاریابی حجیم که نتیجه ضعف در فرآیندهای بازاریابی است و نداشتن سازمان قوی مهندسی بازار، از جمله مشکلاتی هستند که باید بر طرف شوند.

درک و حل عملی این مسائل برایم زیباست. آنچه که در کتابها می‌آید نتیجه حل این‌گونه مشکلات است وگرنه کتاب‌نویس‌ها و مشاوران ما که خواب نما نشده‌اند

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *