مدیریت پروژه به اندازه

سیزده ، چهارده سالی می شود که کم و بیش با موضوع کنترل و مدیریت پروژه در تعامل هستم، از روزگاری که درس کنترل پروژه را در دانشگاه می‌گذراندم تا دوران تدریس Microsoft Project و پس از آن کار بی محتوی و نمایشی کنترل پروژه در ماشین سازی اراک و نهایتا پروژه‌های مختلف بهساد و درس بی‌نظیر مدیریت پروژه پروفسور Jessen . سرانجام هم موضوع به طراحی و پیاده سازی نرم‌افزار مدیریت پروژه بهساد رسید که تاکنون مشتریان مختلفی داشته است.

اعتراف می‌کنم که با وجود این سوابق و تلاش‌های بسیار، هنوز فرآیند مدیریت پروژه به طور کامل در بهساد نهادینه نشده. همواره با این موضوع در چالش هستیم که چقدر زمان باید برای برنامه‌ریزی و مدیریت رسمی پروژه اختصاص دهیم و یا با این مشکل روبرو هستیم که در ابتدای پروژه برنامه‌ زمان‌بندی آماده شده و بعد در مورد کنترل و پی‌گیری و به هنگام سازی آن حساسیت کافی وجود ندارد. این موارد نشان دهنده‌ این است که نه تنها آموزش مدیریت پروژه در بهساد به اندازه کافی ارائه نشده است، بلکه فرآیند آن می‌تواند از انسجام و استناد بیشتری برخوردار شود. اما این نتیجه غفلت بهساد از اهمیت بحث مدیریت پروژه نیست، واقعیت این است که بارها و بارها اقدام به تدوین فرآیند مدیریت پروژه و حتی تهیه نرم‌افزار و تعیین مسئول مدیریت پروژه در بهساد نموده‌ایم که نتیجه دلخواه را در بر نداشته است.

با توجه به موارد یاد شده می‌توان نتیجه گرفت که اعمال مدیریت پروژه باید در سطحی اندازه و نه کم و نه زیاد مورد توجه قرار گیرد. توجه بیش از حد به مدیریت پروژه می‌تواند موجب صرف وقت و هزینه بیش از حد، خستگی مدیران پروژه و پرداختن به اموری شود که هیچ دردی از پروژه را دوا نمی‌نماید و در نهایت اصل موضوع را نیز از بین خواهد برد. در مورد کمبود اهمیت بخشی ‌هم که مضرات مشخص است.

تجربه ما در بهساد اثبات کرده است هنگامی که موضوع مدیریت پروژه را به اندازه رعایت کرده‌ایم و با بهره‌گیری درست از اصول مدیریت پروژه و سایر روش‌ها مانند( XP: extreme programming) و به کارگیری اقداماتی بسیار ساده، پروژه را مدیریت کرده‌ایم، نتایج غیر قابل انکاری به دست داده که از سیستمهای پیشرفته مدیریت پروژه برای ما اثربخشتر بود و می‌تواند در نهایت و به تدریج به ایجاد بلوغ سازمانی مدیریت پروژه منجر شود.

پی‌نوشت : کتابی هست به نام “مدیریت پروژه به اندازه ” که موضوع اصلی آن درباره موارد گفته شده بالا است. مطالبی که من به صورت مستند در بهساد بیان کردم، به روش بهتری در آن کتاب توضیح داده شده که خواندن آن خالی از فایده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *