دوباره نظام صنفی رایانه ای

عرض شود که :

  1. دوستی که برای مشاوره در حوزه فناوری اطلاعات به یکی از شرکت‌ها رفته بود، تعریف می‌کرد که مدیر شرکت گفته است که برای اینکه ذهن کارکنانمان باز شود و توفان ذهنی ایجاد کنیم. از شرکت‌های نرم‌افزاری دعوت می‌کنیم که بیایند نرم‌افزارشان را ارائه کنند تا ما آن را بخریم. اما به واقع قصد خرید نداریم. یک جوری سرم سوت کشید. دکتر می‌گفت تا به حال معلوم نیست چند بار ما را برای این کارها به شرکت‌ها کشانده‌اند و خودمان خبر نداریم! به راستی اگر مدیر آن شرکت کمی صداقت داشت و اصل مسئله را می‌گفت نتیجه بهتری نمی‌گرفت ؟
  2. هفته گذشته را بیشتر تهران بودم، هر چه بیشتر تهران می‌مانم کمتر جذب می‌شوم. هزینه‌های بالا، ترافیک و آلودگی هوا و سرانجام این پیچیدگی آدمها را تاب نمی‌آورم.
  3. بالاخره مجمع عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان مرکزی هم دیروز برگزار شد. این نظام صنفی حال محتضری را دارد که حالا تصمیم بر این بود که از زجر خلاص شود و یا اینکه به حیات ادامه دهد و رو به بهبود رود. احساس می‌کردم که پذیرش شکست از سوی هیات مدیره، بسیاری از خط قرمزها را شکسته است. شاید این بود که جلسه نسبتا بی تنش برگزار شد. به هر ترتیب همگان رای به ادامه کار دادند. سر انجام بعد از یک سال و اندی فترت کمیسیون‌ها ، مسئولیت هماهنگی کمیسیون آموزش به من رسید. روز اول برای تصدی این پست! ها رقابت بود و حالا همه می‌دانند که خبری از مزایا و حتی شهرت هم نیست. فرد دیگری هم بود که خیلی در فضا سیر می‌کرد. حرف‌های عجیب غریب می‌زد و تمایل داشت مسئولیت کمیسیون فناوری اطلاعات را داشته باشد. یعنی حتی اسم کمیسیون را هم نمی دانست و از شرح وظایف آن خبر نداشت. بازهم به همان شیوه اشتباه پیشین مسئولیتی به او سپرده شد. البته نگرانی من در موارد قبل کار نکردن بود و حالا نگرانی من کار کردن اشتباه است. هر چه گفتم افاقه نکرد.

    در هر صورت تصمیم کبری!(به معنی بزرگ) گرفته‌ام که در کمیسیون آموزش تا آنجا که در توان و وقت دارم ، تاثیر گذار باشم. اعتقاد و باور عمیق دارم که ریشه بسیاری از مشکلات فعلی نظام صنفی نبودن آموزش است و بدین جهت فعالیت‌های سایر دوستان و من بسیار با اهمیت و تاثیر گذار خواهد بود. در ذهنم این است که کمیسیون آموزش بیشتر در جهت برنامه‌ریزی آموزشی حرکت کند و اجرا و برگزاری بسیاری از آموزش‌ها را به صورت برون‌سپاری واگذار نماید. امروز را به برنامه‌ریزی در این زمینه اختصاص خواهم داد.

یک دیدگاه

  1. سلام
    از حساسیت شما نسبت به بهساد متشکریم.
    ۱-همانگونه که قبلا هم توضیح داده ام به طور رسمی برای انتشار این وبلاگ غیر رسمی ،از سایت blogger به منزله یک نرم افزار آزاد استفاده می شود. این نه موضوعی بوده که پنهان شود و نه نقطه ضعف خاصی برای بهساد به شمار می آید. به یقین بهساد با تجربه تولید نرم افزارهای بسیار از توان نوشتن یک وبلاگ ساده برخوردار است. با این حال ترجیح می دهیم که در مواردی که حق استفاده از یک نرم افزار آزاد می باشد، چرخ را از نو اختراع نکنیم.به یقین در صورتی که از Blogger هم استفاده نمی شد، از نرم افزاری مانند WordPress بهره می بردیم. بدیهی است با تفکری که شما فرموده اید ما باید Windows ، Word ، … را خودمان بنویسیم و استفاده کنیم که محصول دیگران محسوب نشود.
    ضمن اینکه لطفا سایر مواردی که مصداق “از این کارها” محسوب می شود معرفی نمایید تا موجب تنویر ما و سایر خوانندگان محترم بهساد شود.
    ۲-برای اطلاع از پروژه های جدید بهساد در سه سال گذشته لطفا به وب سایت بهساد که با استفاده از نرم افزار DNN ایجاد شده مراجعه نمایید.در وب سایت بخشی از پروژه های انجام شده در مدت سه سال گذشته نوشته شده است.
    ۳- منظور شما را از پروژه های نیمه تمام مایکروسافتی درک نمی کنم. در بهساد در حال حاضر هیچ پروژه نیمه تمامی وجود ندارد. ضمن اینکه هم اکنون دو پروژه فعال مبتنی بر Java و Oracle که از پروژه های مطرح ملی می باشند در حال انجام می باشد.
    ۴-موضوعات تحقیقی مختلفی در بهساد همواره فعال می باشد. که فایل برخی از آنها به قسمت آموزش سایت (دریافت فایل ) منتقل شده است. موضوعات جدیدی که بهساد بر روی آنها فعال می باشد عبارتند از :
    معماری نرم افزار و معماری سرویس گرا که با زحمات مهندس نیک مهر در حال پیگیری است
    تفکر سیستمی و دینامیک سیستمها که در نتیجه زحمات دکتر مختاری منتشر شده است و قابل مطالعه و Download در سایت می باشد.
    مدیریت پروژه و بلوغ سازمانی مدیریت پروژه و مهندسی ارزش که بر اساس ملاحظاتی فعلا قصد انتشار تحقیقات و مقالات گسترده تهیه شده آن را نداریم.

    خوب بود دوست ما هم ضمن معرفی خود کمی با انصاف و دقت بیشتر به موضوع می پرداختند. به یقین بهساد دارای اشکالات زیادی است که باید بر طرف شود. اما پرداختن منصفانه به آن موهبتی است که همگان از آن بهره مند خواهند شد.

    مجید آواژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *