بهساد در سالی که گذشت

فکر می کنم سال ۸۶ ، یکی از دشوارترین سال‌های زندگی بهساد عزیز بوده است. در این سال بهساد از نظر کاری و ریالی مشغول سرمایه‌گذاری بود. تمرکز کاری بر روی تولید نرم‌افزار جامع مدیریت پروژه و تمرکز سرمایه‌ای برای به پایان رساندن ساختمان بهساد، روند منحصر به فرد و دشواری را برای بهساد به وجود آورد که برای دستیابی به اهداف رشد و توسعه ناگزیر از انجام آن بودیم. در سطح کلان شرکت در سال ۸۶، با موارد زیر روبرو بودیم:

  1. تغییر رویکرد “مبتنی بر سفارش ” به “ساخت محصول ” و تغییر فرآیندهای سازمانی :

    در پروژه‌های قبلی بهساد، که همواره به صورت سفارش ساخت بوده‌اند. وجود کارفرما متضمن وجود درخواست کار و تعیین نیازمندی‌ها بوده است. بر اساس یک هنجار عمومی، کارفرما به طور کلی مواردی بیش از نیازهای واقعی خود برای توسعه در پروژه، طرح می‌نماید و به نحوی سازمان تولید ما نیز عادت کرده‌است که یک نوع مقاومت ذهنی برای تحلیل و شناخت نیازهای واقعی داشته باشد. اما این‌بار در پروژه سامانه مدیریت پروژه، اولین باری بود که شناخت نیازهای بازار و ویژگی‌های نرم‌افزارهای رقیب به طور غیر مستقیم جایگزین یک کارفرمای مستقیم شده بود. پس بنابراین می‌بایست با عادت‌های ذهنی خود مقابله کنیم. این مورد را می‌توان به مواردی مانند کنترل زمان‌بندی و تحویل فرآورده‌های پروژه ، کنترل و تضمین کیفیت و آزمون نرم‌افزار و … که در همه موارد می‌بایست نقش توامان کارفرمایی و کارگزاری باهم ایفا می‌کردیم، تعمیم داد. بدیهی است که برای اتخاذ چنین رویکردی می‌بایست در فرهنگ و فرآیندهای سازمان تغییرات زیادی ایجاد کنیم. به همین دلیل فشار کاری زیادی متوجه بهساد شد.

  2. بحران‌های نقدینگی:

    بر خلاف آن‌چه که در رسانه‌های رسمی تبلیغ آن می‌شود، نه تنها حمایت قابل توجهی از سرمایه‌گذاری در بخش نرم‌افزار وجود ندارد، بلکه بخش عمده‌ای از عناصر پیرامون کارآفرینان، به ایجاد مانع در راه حرکت آنها مشغول هستند. به همین دلیل برای انجام کلیه فعالیت‌های مرتبط با توسعه سامانه‌ مدیریت پروژه، اعم از تحلیل و طراحی و ساخت و بازاریابی و فروش، منحصرا بر منابع محدود مالی خود تکیه کردیم که با نبود کارفرما و عدم پرداخت هزینه‌ها از یک طرف و دیرکرد مشتریان در انجام تعهداتشان، از طرف دیگر و همچنین سرمایه‌گذاری گسترده در ساختمان بهساد و هزینه‌های بازاریابی در سطح کشور، اوضاع و احوال نابه‌هنجار اقتصادی و تورم افسار گسیخته کشور بحران‌های شدید نقدینگی در بهساد به وجود آمد.

  3. تغییر محدوده جغرافیایی بازار:

    نمی‌خواهم به توصیف بازار نابالغ اراک بپردازم، به هر ترتیب تصمیم گرفته‌ایم که به طور گسترده وارد بازار کشور شویم. در سال‌های قبل نیز در پروژه‌هایی بزرگ در سطح کشور مشغول به فعالیت بوده‌ایم. اما سال ۸۶ ، در بهساد تفکر و رویکرد جدی‌تری نسبت به حضور در بازار کشور وجود داشت. به طوریکه بیش از۷۵% پروژه‌های جدید بهساد در خارج از استان مرکزی می‌باشد. با یاری خداوند به طور جدی در سال ۸۷ به گسترش این رویکرد خواهیم پرداخت.

موارد دیگری هم البته در زمینه‌های مدیریتی در بهساد وجود دارد که باید در فرصت مقتضی به آن‌ها پرداخت.

اما آن‌چه که ضروری می‌باشد، سپاس خدای بزرگ است که به ما تحمل سختی در راه پیشرفت را عطا فرمود و ما را در راه‌ها و بیراهه‌های زندگی هدایت نمود و از گزند روزگار محفوظ داشت.

من به طور جدی از همه دوستان بسیار بسیار خوبم که شرایطی سخت را در سال گذشته تاب آوردند نسبت به ناملایمات بهساد و اشتباهات خودم عذر خواهی‌می‌کنم. و از دوست و برادرم دکتر مختاری عزیز، آقای مهندس نیک‌مهر با انگیزه و مدبر، خانم مهندس مکی‌نژاد صبور و علاقمند، خانم مهندس رحمانیان باهوش و پی‌گیر، آقای دکتر منصوری همیشه متواضع ، خانم مختاری آرام و سایر دوستان و همکارانم، به خاطر بودنشان و به خاطر همراهی و همکاری بی شائبه‌ای که داشته‌اند، صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم و آرزوی توفیق هر چه بیشتر آن‌ها را از خدای بزرگ خواستارم.

 


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *