| | |

« سپتا » به چه درد می‌خورد؟

به دور از هر گونه اغراق و یا تبلیغات باید اذعان کنم که در بین رقبا، سامانه جامع آمار و اطلاعات بهساد، از گسترده‌ترین سطح کاربری یک‌پارچه در کشور برخوردار است. در کنار استفاده گسترده کشوری از این سامانه در صنعت برق ایران، در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هم اکنون بیش از ۴۰۰۰ کاربر به طور روزانه اطلاعات مربوط به بهره‌برداری از منابع و تاسیسات آب کشور را در این سامانه ثبت کرده و مدیران و کارشناسان لایه‌های سازمانی بالاتر در سطوح مختلف به بهره‌برداری از این منبع غنی اطلاعاتی مشغول هستند.

وجود بیش از ۲۵۰ میلیون رکورد اطلاعات در این سامانه به ایجاد نگاه متقن کارشناسی در مورد تولید و مصرف آب کشور منجر شده است و بسیاری از مدیران و کارشناسان این حوزه، به طور روزانه اطلاعات این سامانه را به عنوان بخشی از مبنای تصمیم‌‌های خود قرار داده‌اند. این سامانه در شرکت مهندسی آبفا ابتدا به نام «سپتا» یا همان (سامانه پایش تاسیسات آب) شناخته می‌شد که اکنون با گسترش استفاده از آن، نام «سیماب‌فا» (سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات آب و فاضلاب) را برای آن انتخاب کرده‌اند.

چندی پیش در جلسه‌ای بودم و جزوه‌ای قطور را دیدم که یکی از کارشناسان استانی این سامانه بدون این‌که از او بخواهند تهیه کرده بود. «راهنمای تصویری سپتا». جزوه را که ورق زدم، بهتم زد! اولین بخش این عنوان بود: «سپتا به چه دردی می‌خورد؟» و چقدر زیبا و روان این کارشناس به کاربردهای سامانه و تاثیر آن در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی پرداخته بود.

حس می‌کردم در کنار تمام خراب‌کاری‌ها و ویران‌گری‌ها و عصیان‌آفرینی‌های که من در نظام هستی داشته‌ام، این بار، این اقبال را دارم که در کنار آدم‌های متخصص، خوب و خدوم و از خود گذشته‌ای از میان همکاران بهسادی خود و کارشناسان و مدیران کارفرما قرار بگیرم و دراتفاق خوبی که درپیرامون من با تلاش به واقع شبانه‌روزی آن‌ها افتاده، نقشی اندک داشته‌ باشم.

در آن لحظه حس بسیار خوبی بود و با خود تا مدت‌ها زمزمه می‌کردم «من دیگر، به چه درد می‌خورم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *