محیط زیست و بهساد

شاید این مطلب را خوانده باشید که جنگل‌های ایران تا پنجاه سال آینده از بین می‌روند. امروز هم در روزنامه می‌خواندم که رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفته است که در پنجاه سال گذشته جنگل‌های کشور به نصف کاهش یافته است. در حالیکه در همین مدت جنگل‌های کشور ترکیه دو برابر شده است.

محیط زیست موضوعی است که این روزها ذهنم را خیلی مشغول کرده است. همه می‌دانیم که شرکت‌ها دارای مسئولیت در مقابل اجتماع اطراف خود هستند. واضح است که بهساد نیز باید به وظایف و مسئولیت‌های خود در مقابل اجتماع بپردازد. گرچه بهساد و شرکت‌های مشابه از نقش کمی در ایجاد آلودگی زیست محیطی برخوردار هستند، با این‌حال اقدامات زیر می‌تواند آن‌ها را به یک همسایه خوب برای دیگران تبدیل کند:

  • کاهش مصرف کاغذ با ایجاد سیستم‌های اتوماسیون اداری داخلی از قبیل ایمیل داخلی و ابزار چت درون شبکه و … . در این راستا رسما به همکاران بخش اداری گفته‌ام که چیزی به عنوان نامه پیش‌نویس نباید در بهساد وجود داشته باشد و پیش‌نویس همه مدارک منحصرا به صورت الکترونیکی قابل قبول است.
  • افزایش دقت در تایپ مدارک به منظور پرهیز از چاپ مجدد نامه‌های دارای اشکال. چند روز پیش بود که به همکارم توضیح می‌دادم که هر اشتباه او و چاپ مجدد یک نامه و یا گزارش می‌تواند به قطع یک درخت منجر شود.
  • ایجاد فرهنگ‌سازی در بین مشتریان برای اجتناب از ارسال اصل نامه‌هایی که وجود فیزیکی آن‌ها ضرورتی ندارد. مشخص است که به جز امور مالی سازمان‌ها، در بقیه موارد نیازی به ارسال اصل نامه و گزارش وجود ندارد.
  • نظام‌مندی بایگانی الکترونیک شرکت و تهیه نسخه‌های پشتیبان مطمئن از آن. در بسیاری از موارد وجود نسخه‌های کاغذی مدارک برای این است که اطمینانی از وجود فایل‌ها و عدم تغییر آن‌ها وجود ندارد.
  • تفکیک زباله به خصوص در مورد کاغذ، پلاستیک و زباله‌های الکترونیکی
  • اقدام فرهنگی و تبلیغات در جهت حمایت از محیط زیست. به نظر من شرکت‌ها می‌توانند با کمی فکر در تبلیغات خود، حمایت از محیط زیست را هم اضافه کنند. هرچند ممکن است در اوایل کمی بی‌ربط به نظر برسد، اما بازهم یادآوری می‌کنم که قرار نیست همه فعالیت‌های ما مستقیم به ایجاد درآمد در شرکت منجر شود. ما در مقابل جامعه و محیط اطراف مسئولیم.

به این فهرست می‌توان موارد بیشتری را اضافه نمود. من در این زمینه از دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست و ده‌ها سازمان و فرد مرتبط انتظاری ندارم. انتظار من از آن‌ها زمانی شروع می‌شود که خود به انجام تکالیفی که بر عهده دارم پرداخته باشم.

۲ دیدگاه

  1. دستتون درد نکنه و بهتون تبریک میگم….به نظر من،وجود دستگاه هایی مثل تبلت ها،و با هر چه بیشتر همه پیر شدنشون،باعث میشه که کم کم کاغذ رو فراموش کنیم….
    امیدوارم که زودتر رویز رو ببینیم که معلم مدرسه تو درس تاریخ کاغذ رو به بچه ها نشون میده و میگه،ادما اول رو سنگ مینوشتن،بعد رو پوستن حیوونا،بعد رو کاغذ،الان هم روی کتاب های الکترونیکی یا هر اسم دیگه ای که براشون گذاشته میشه….
    امیدوارم که شرکت هایی مثل سامسونگ و موتورولا،جای ساختن دستگاه های چند میلیون تومنی،دستگاه هایی با قیمت های دانشجویی تولید کنن مثل سونی و اپل که استفاده از کاغذ ها هرچه کمتر بشه….

  2. مهندس جان ، اولا خیلی خیلی خیلی ممنون که به این مورد پرداختی ، ولی نمیدونم تازه گیها به شمال کشور مخصوصا استان مازندران سفر کردی یا نه ؟ از اونجائیکه دیگه باغداری و کشاورزی برای اهالی سودی نداره !!! اومدن هر جا که شما فکر کنی را تبدیل به ویلا سازی کردن خودت میدونی بیشترین تمرکر درختان در شمال کشور ماست حالا اگه یه نفر تو اراک بخواد یه درختی را قطع کنه اولا باید مجوز بگیره بعدش باید جاش درخت بکاره بعدش اگه اینکارو نکنه مجرمه و … اما بارها و بارها به چشم خودم دیدم در شمال کشور هزاران درخت چند صد ساله در حال قطع شدن و تبدیل به ویلا های مجلل هستند بدون اینکه هیچ فریاد رسی باشه . اونوقت یکی مثل شما یک برگ کاغذ هم براش مهمه ولی اونجا …!!!! هزار تاسف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *