هزینه های تاسیس یک شرکت، چگونه بدون پول شرکت تاسیس کنیم!

به بهانه دو نوشته از وبلاگ خوب آقای غانم زاده و نقدی بر آن تصمیم ( بدون کبری) گرفتم که من هم درباره هزینه های تاسیس یک شرکت به خصوص در زمینه نرم افزار چند کلمه ای بنویسم. ما بهساد را بدون حتی یک ریال سرمایه نقدی شروع کردیم. فکر می کنم، ایده تاسیس یک شرکت مبتنی بر توانمندی های فردی موسسان آن، در بسیاری از موارد بدین صورت شکل می گیرد. اعتراف می کنم، در این گونه موارد زمان استقرار و تثبیت یک شرکت، کمی بیش از حد لازم آن میشود. اما اگر دقت کنیم، دقیقا این زمان لازم است که یک متخصص فنی نیز به یک مدیر سطح متوسط تبدیل شود.

  • به نظرم می رسد که آقای غانم زاده موضوع را در زمانی دیده اند که فعالیت شرکت بسیار جدی و در سطح بازاریابی گسترده می باشد. در حالیکه اصل صرفه جویی در هزینه های در نوشته ایشان به هیچ وجه دیده نمی شود. ایشان خیلی تشریفاتی فکر می کنند و این خلاف اصول کارآفرینی است. لازم است که صحبت های استاد خوبم پروفسور برناسکنی را یاد آور شوم که می گفت: یک کارآفرین هیچ وقت، به بهترین هتل نمی رود، هیچ وقت در First Class هواپیما سوار نمی شود، هیچ وقت پول صرف تشریفات بیش از حد نمی کند، او خود و پول خود را وقف کسب و کار خود خواهد نمود.
    • در مورد دفتر بستگی به شهر شما دارد، ما در سه ماه اول فعالیت دفتر نداشتیم، چاره ای نیست که اولین پیش دریافت خود را صرف دفتر کنید. به شما اکیدا توصیه می کند در این مورد به یک دفتر بسیار کوچک قناعت نکنید، کمی دفترتان بزرگ باشد، هم در آینده مشکل کمی برای توسعه خواهید داشت و هم اینکه دفتر شما باعث تحقیر شما نخواهد شد.
    • هزینه ثبت توسط ایشان بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دیده شده. بعید می دانم کل هزینه های ثبت (صرف نظر از نشان تجاری) به بالای ۱۰۰ هزار تومان برسد، این رقم برای بهساد در ۷ سال پیش حول و حوش ۷ هزار تومان شد.
    • هزینه کامپیوتر: تا حدی درست دیده شده. اما با یک صرفه جویی مناسب می توان آن را تا ۶۰۰ هزار تومان کاهش داد. لزومی به مانیتور  LCD  ۲۲ اینچ نیست. یک مانیتور CRT صد هزار تومانی هم کار راه انداز است. بعدا با قوی شدن بنیه مالی شرکت می توان آن را ارتقا داد. نهایتا یک مانیتور ۱۷ LCD را می توان قابل قبول دانست. فعلا کامپیوتر خانه را به دفتر منتقل کنید و پول زیادی خرج نکنید، تا اطلاع ثانوی شما در دفتر کار خود زندگی خواهید کرد و نیازی به کامپیوتر در منزل ندارید.
    • شبکه بی سیم هم هزینه زا است و هم پیکربندی امنیتی آن هزینه های زیادی خواهد داشت. به شبکه باسیم و بسیار کم هزینه اکتفا کنید.
    • چاپگر لیزری رنگی ؟ آیا به فکر هزینه های شارژ آن هستید ؟ فعلا صرف نظر کنید. با ۲۰۰ هزار تومان دو دوستگاه پرینتر لیزری سیاه و سفید و جوهر افشان رنگی کار راه انداز است.
    • با دستگاه چند کاره شدیدا مخالفم. این دستگاه های چند کاره هیچ کاره هستند. مشکل فاکس با یک دستگاه فاکس مودم ده هزار تومانی و یک اسکنر پنجاه هزار تومانی حل می شود. الکترونیک فکر کنید! ضمن اینکه مسئله ای به نام آرشیو هم نخواهید داشت.
    • Laptop لازم است. اما فعلا می توانید از مدل های ارزان قیمت مانند Accer و یا Fujitsu استفاده کنید. همان کاری را می کنند که Sony انجام می دهد.
    • با هزینه های Hosting و اینترنت تا حد زیادی موافقم. برای بهساد هم از سرویس های خوب و گران استفاده کردیم. اما Host ارزان و با کیفیت هم هست. می توانید Radcom.ir را امتحان کنید.
    • در مورد مبلمان اداری البته می شود کمی ارزان تر شود. همه می دانند تازه شروع کرده اید. لازم نیست حتما جنس گران بخرید. کمی در بازار بگردید، جنس ارزان و شیک زیاد است. برای ویدئو پروژکتور ، در ابتدا از سیستم کرایه و امانت استفاده کنید. پرداخت هزینه آن به شما فشار می آورد.
    • در مورد کتاب ، مشخص نفرموده اند که هزینه ماهیانه است یا سالیانه، به هر حال توصیه من این است تا می توانید از ebook ارزان و زبان اصلی استفاده کنید. مجله البته هزینه ای ندارد و اقدام کنید. کتب فارسی در حوزه نرم افزار وقت و پول شما را تلف خواهد کرد.
    • در مورد هزینه پرسنل که حرفی نیست. اما تصور کنید که شرکا، در ابتدا تنها کارمندان شرکت هستند. این واقعیت را قبول کنید که تا ۲ سال ابتدای کار شرکت هیچ درآمد و حقوقی نخواهید داشت و تمام درآمد شرکت باید صرف خود شرکت شود. منشی را حداقل تا ۶ ماه و آبدارچی را برای مدت نامعلوم فراموش کنید
    • سرمایه در گردش!؟ بی خیال!
    • هزینه های شرکت داری کاملا درست است.
    • سر و ته آشپزخانه را می توان با ۳۰۰ هزار تومان جمع و جور کرد. گاز رومیزی نهایتا با ۲۰ هزار تومان قابل خریداری است. چای ساز و هزینه های آن سنگین است. فعلا به قوری و کتری اکتفا کنید تا بعد که پول دار شدید.
    • با هزینه بازاریابی و تبلیغات موافقم، اما به نظرم کم دیده شده، سالی ۵۰۰ هزارتومان فقط برای تبریک عید کنار بگذارید، هزینه سکه و سررسید و قالیچه هم بستگی به حجم پروژه هایی دارد که قصد گرفتن دارید.
    • هزینه های حمل و نقل را جدی بگیرید.
    • سعی کنید که غذای همکاران به صورت یک جا تامین شود. برای آن به ازای هر نفر روزی ۲۵۰۰ تومان در نظر بگیرید.
  • من با بخش عمده نوشته های آقای شایان شلیله موافقم، اما در مورد فعالیت بدون دفتر و بدون مالیات در سه سال اول چیزی نشنیده ام. ضمن اینکه اعتقاد دارم باید از فعالیت های مجازی به سرعت فاصله گرفت. مردم زمانی شما را جدی می گیرند که شما خود را جدی گرفته باشید.

۹ دیدگاه

  1. سلام من می‌خوام یه کارخونه تأسیس کنم ، ولی فکر نمی‌کنم با این پولی که شما می‌گید بتوانم اون رو راه‌اتندازی کنم . شما می‌تونید کمکم کنید لطقاً؟متشکرم

  2. من مبخواستم یک شرکت تاسیس کنم ولی من ۱۵ سال دارم میدونم که مسخره است ولی اقای بیل گیس هم ۱۸ سال داشت که شرکت زد میخواستم بدونم شرایط سنی لازمه؟
    منمون میشم با من مکاتبه کنید email:hatef_t@yahoo.com

  3. با سلام
    بدون شک هر کس که باور داشته باشد که می تواند ، می تواند مهم نیست که اون خواسته چقدر بزرگ باشه. من شخصا بازار یاب بودم و الان یک شرکت تاسیس کردم با اینکه ۵۰۰ هزار تومان سرمایه و یک کامپیوتر بیشتر نداشتم . ولی پیشنهاد میکنم اول از تمام کاری که میخواهید انجام دهید مطلع باشید و تجربه ای حتی اندک در آن بدست آورید… بدون یادگیری و تخصص در یک موضوع و خطر کردن نمی توانید پیش بروید…..

  4. سلام
    لیسانس شیمی دارم و دنبال اینم که در این زمینه برای خودم کار ایجاد کنم یه شرکت ،کارخونه یا ازمایشگاه کوچک. نمیدونم راهش چیه. باید توچه شاخه ای برم. چیکار کنم . چقدرسرمایه میخواد. اگه ممکنه راهنماییم کنید

  5. سلام
    من رشته درسیم کامپیوتر هستش و میخوام یک شرکت کامپیوتری بزنم ولی هیچ اطلاعاتی در این مورد ندارم و میخوام شما کمکم کنید

  6. من با ۵۰۰ هزار تومن و یک سیستم رومیزی و یک لب تاپ چطور می تونم یک کار رو شروع کنم؟ من ۲۴ سالمه و لیسانس کامپیوتر دارم و بشدت علاقه دارم یک کار تولیدی انجام بدم. اما نمی دونم که با اینهمه خرج و مخارجی که شما گفتین آیا واقعا می تونم کاری از پیش ببرم؟خصوصا که به همش باید نداشتن جا رو هم اضافه کنم!لطفا راهنمایی کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.