فرآیندِ برعکس

“در عصر فناوری‌های نو و دنیای تکنولوژیک امروز…”

همیشه با شروع نوشته‌ها با این جمله‌های کلیشه‌ای مشکل داشته و دارم و به نحوی متنفرم. اما می‌خواهم نوشته‌ام را با همین جمله کلیشه‌ای شروع کنم که

در عصر فناوری‌های نو و دنیای تکنولوژیک امروز، کارفرمایان از روش‌های نو و بدیعی برای عدم پرداخت پول به مشاوران و پیمانکاران استفاده می‌کنند. که یکی از آن‌ها بهانه‌گیری‌های اداری برای به چالش انداختن کار شما و اطاله روند پرداخت‌هاست. مشکل وقتی شکل حادی به خود می‌گیرد که در آخرین مرحله، که معمولا مرحله صدور چک می‌باشد، مسئول صدور چک ایراد می‌گیرد که چرا مثلا رنگ صورت‌وضعیت شما بنفش نیست!! بنابراین شما باید با صدور یک صورت وضعیت به رنگ بنفش تمام مراحل پرداخت را دوباره طی کنید. یعنی همان یک ماه و اندی که صرف انجام فرایند شده بود، دوباره باید از اول طی شود.

اخیرا به یک ابداع جدید رسیده‌ام. به جای اینکه فرآیند را از اول شروع کنم، آن را از آخر آغاز می‌کنم. یعنی پیش از هر کاری صورت وضعیت و اسناد مربوطه را پیش آخرین نفر می‌برم و از او می‌پرسم که به نظر شما این مشکل ندارد؟! البته که او حتما یک ایراد به آن می‌گیرد و شما خیلی ساده می‌توانید ایراد را بر طرف کنید. ضمن این‌که تا بحال وقت زیادی برای آن صرف نکرده‌اید. وقتی که از نفر آخر مطمئن شدید، به همین ترتیب گام‌های فرآیند را رو به عقب طی کنید. این روش دارای دو حُسن می‌باشد. اول این‌که ریسک صرف زمان فرآیند را کاهش می‌دهد و هم این‌که شما برای افراد کارفرما نقشی به عنوان خبره و کارشناس و مشاور در نظر گرفته‌اید و او علاوه بر اینکه از احترام شما نسبت به خود آگاه خواهد بود، از کار خود نیز در مراحل بعدی ایراد نخواهد گرفت. تنها لازمه به کارگرفتن چنین روشی، آشنایی و سابقه در سازمان کارفرما می‌باشد.

من این روش را به کار گرفته و نتایج نسبتا قابل قبولی در بر داشته است. در رانندگی هم موضوع به همین شکل است، گاه رفتن برای به داخل پارکینگ و یا جای پارک باید با دنده عقب حرکت کرد و به اصطلاح دوبل گرفت!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *