بهساد در سال ۸۸

عرض شود که:

فردا اولین روز کاری سال ۱۳۸۹ است و من در یک هفته گذشته تقریبا به استراحت و ورزش و امور شخصی مشغول بودم. گرچه بر مبنای قاعده، این نوشته باید به عنوان آخرین نوشته سال ۱۳۸۸ نوشته میشد، اما با توجه به فرصت تفکری که در دوران تعطیلات به وجود می‌آید، به سیاق هر سال، بد ندیدم که مروری به سال گذشته داشته‌باشیم.

همانطور در نوشته قبل نوشتم من به طور کلی سال ۱۳۸۸ را سال خوبی ارزیابی می‌کنم. البته این خوب بودن دلیل بر این نیست که عملکرد بهساد بدون هیچ ضعف و اشکالی بوده باشد. در حوزه تولید طرح موضوع به کارگیری فرآیند برنامه‌ریزی و کنترل پروژه می‌تواند به عنوان یک تغییر مثبت ارزیابی شود ولی فرآیند تحقیق و توسعه و میزان مطالعه به عنوان نقاط قابل بهبود می‌باشند. همان‌طور که تحقق برنامه‌زمان‌بندی و ارائه تعهدات به مشتریان با کیفیت لازم جای پیشرفت و توجه دارد. در حوزه مدیریت منابع انسانی در نیمه اول سال ۱۳۸۸ بهساد با چالش‌های بسیار جدی روبرو شد و زخمی که از سالیان دور در بهساد ریشه دوانده بود نهایتا سر باز کرد. چاره‌ای نبود جز اینکه به مداوای این بیماری کهنه بپردازیم. گرچه روند مداوا و بهبود از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است، اما به نظر می‌رسد که در سال پیش‌رو باید از جدیت بیشتری در این زمینه برخوردار باشیم. در زمینه بازار‌یابی و فروش (حوزه‌ای که مستقیما مسئولیت عملیات آن با من است)، اگر بخواهیم به صورت نتیجه‌ای به آمار فروش و قراردادهای جدید نگاه کنیم، آمار سال ۱۳۸۸ به هیچ وجه راضی‌کننده به نظر نمی‌رسد، اما روند بازاریابی و توسعه نام تجاری بهساد از پیشرفت متوسطی برخوردار بود که در سال ۱۳۸۹ باید به نتیجه برسد. در حوزه امور مالی بهساد نسبت به چند سال گذشته دارای بهبود بود. خروج از بحران نقدینگی و پیگیری به‌تر مطالبات از پیشرفت‌های سال ۱۳۸۸ محسوب می‌شود. با این‌حال ‌انضباط مالی و ایجاد فرآیند حسابداری تعهدی و توسعه منابع ایجاد نقدینگی مواردی هستند که باید بهساد در مورد بهبود آن‌ها با جدیت تلاش کند. در حوزه اداری نیز بهساد از نظم و انضباط و ثبات بسیار بهتری در سال ۱۳۸۸ برخوردار شد که البته هنوز در این حوزه جای کار زیادی وجود دارد.

اما اعتقاد دارم که مهم‌ترین اتقاق سال ۱۳۸۸ برای بهساد، تغییر نهاد تفکر در مدیریت آن بوده‌است. در سال گذشته، بذر احساس نیاز به تغییر در بهساد کاشته‌شد و هیات مدیره با برنامه‌ریزی به‌تری نسبت به گذشته عمل نمود. بدیهی است که تغییر در بهساد، مستلزم تغییر در تمام سلو‌ل‌های آن می‌باشد و هیچ فردی نمی‌تواند دیگران و شرایط خود را تغییر دهد، مگر این‌که بتواند ابتدا خود را تغییر دهد.. با توجه به این اصل و ایجاد تغییرات در هیات مدیره بهساد، روند تصمیم‌گیری از بهبود متوسطی برخوردار شد که امتداد و بهبود جدی‌تر آن در سال ۸۹، به یقین بهساد را به اهداف خود نزدیک خواهد ساخت.

در کنار حوزه‌های کاری بر خود لازم می‌دانم که از همکاران بسیار بسیار عزیزم در بهساد نیز چند جمله‌ای بنویسم. آن‌ها که من را از نزدیک می‌شناسند می‌دانند که به ندرت در مورد احساسات خوب و یا بد خود نسبت به دیگران پرده‌پوشی کرده‌ام و بر اساس همین شیوه جا دارد که سرکار خانم مهندس مکی‌نژاد را به عنوان شاگرد اول بهساد در سال ۱۳۸۸ معرفی کنم. اعتقاد عمیق به کار و تعامل مثبت با مشتریان و تعهد به کیفیت و زمان‌بندی از ویژگی‌های مثبت ایشان است که بدون شک نقش مهمی در موفقیت‌های بهساد داشته‌اند. هم‌چنین باید از همکار بسیار صبور و با اخلاق، سرکار خانم خاکزادیان هم برای ایجاد نظم و انضباط در حوزه اداری تلاش‌های مضاعفی را با تحمل مرارت‌های زیاد صرف نمود سپاسگزاری نمایم. بدیهی است که همراهی و هم‌فکری دوست و برادرم آقای دکتر مختاری برای من در سال و هشت سال‌گذشته همواره جای سپاس داشته‌است، چنانکه زحمات دوست خوبمان آقای جعفری در هیات مدیره بهساد، سزاوار تقدیری به سزاست.

وجود چنین همکاران و دوستانی با ارزشی بزرگترین سرمایه برای هر جمع محسوب می‌شود و من امیدوارم که در سال ۸۹ با جدیت و نظم بیشتر خود بتوانیم زمینه همکاری دوستان بیشتری از این دست را فراهم کنیم.

در پایان، بدور از هرگونه مجامله و تعارف، مسئولیت تمام نقایص و کمبودها و مشکلات موجود را بر عهده خود می‌دانم و بابت همه آن‌ها و رنج‌ها و سختی‌هایی که به همکارانم تحمیل کرده‌ام از همه آن‌ها عمیقا عذرخواهی می‌کنم و شنوای انتقادات جدی آن‌ها خواهم بود. به یقین عمل‌کرد به‌تر من و تصمیم‌گیری درست‌تر من می‌توانست در بهبود شرایط بهساد موثر باشد. از خداوند می‌خواهم که توانم را افزایش دهد تا با تغییر خود که منجر به افزایش بهر‌ه‌وری من خواهد شد بتوانم بهترین فعالیت خود را در جهت او و همکاران دوست‌داشتنی‌ و مشتریانمان انجام دهم.

۲ دیدگاه

  1. در مورد تحقق برنامه های فروش و بازاریابی تقریبا وضعیت مشابهی با شما داشته ایم.
    نکته آنجا است که اهداف این برنامه تنها بر اساس فعالیت های داخلی محقق نمی شود. حتی اگر مطالعات بازار مناسبی هم صورت گرفته باشد باز هم پیش بینی وضعیت بازار ورفتار مشتریان نرم افزار در کشوری مانند کشور ما تقریبا غیر ممکن است.
    اما عالی است که به جز اهداف کمی و عدد رقمی به وضعیت کیفی و برند سازی هم توجه کرده اید. امیدوارم سال ۸۹ نتیجه این اقدامات به ثمر بنشیند و بیش از پیش موفق باشید.
    همین!

    1. باور عمیق دارم که توجه به خود و تغییر اشکالات می تواند ما را در مواجهه با محیط آماده تر سازد. یک فرد قوی می‌تواند در جنگلی پر از حیوانات درنده و ناشناخته دوام بیشتری دارد تا یک فرد ضعیف که می داند دشمنانش و درندگان کیستند و چیستند. بنابراین حال که بنا بر گفته کاملا صحیح شما، پیش‌بینی بازار غیر ممکن است پس حداقل به قوی سازی خود بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *