بهساد در ابعاد مختلف

 

عرض شود که:

با توجه به تعهدم در مورد نوشتن دو بار در هفته و در نظر گرفتن اینکه هنوز برای دو بار نوشتن در این هفته فرصت هست. تصمیم گرفتم که از این آخرین ساعت‌ها برای انجام تعهد استفاده کنم و پیش از هر چیز نسبت به تاخیر در روزنوشت‌ها عذر خواهی کنم.

این روزها شدید هستیم و البته کمی بدقول. تصمیم کبری (به معنی بزرگ) گرفته بودم که بدقول نشویم، که متاسفانه به دلیل شدت و بی‌نظمی ذاتی منتج از شدت گاهی بدقول می‌شویم. خوشبختانه تاخیر در قرارها و جلسات در حد صفر می‌باشد. این مسئله به خوبی در بهساد جا افتاده است. در هنگام جلسه مصاحبه با افراد جدید نیز این مسئله به عنوان یک فاکتور کلیدی اصلی مطرح می‌باشد. یعنی اگر کسی دیر و با تاخیر به جلسه مصاحبه بیاید و یا اینکه حداقل تاخیر خود را از قبل اعلام ننماید، می‌شود گفت که احتمال پذیرش او در مصاحبه کمتر از ۲۰ درصد است. اگر هم دلیل موجه برای تاخیر نداشته باشد که عموما مصاحبه را ادامه نمی‌دهیم.

در حوزه منابع انسانی و یا همان HRM(با حمیدرضا منتظران فرق دارد) با کمبود تخصص بازاریابی، اداری و مهندسی صنایع مواجه هستیم. در مورد این‌ تخصص‌های مورد نیاز، علاوه بر سیاست‌های بهساد و تبیین شرایط سخت جذب، فقر نیروی انسانی در اراک نیز ما را دچار چالش کرده است. مثلا یکی از سیاستهای سخت‌گیرانه بهساد عدم جذب مهندس! و بسیاری از رشته‌های کارشناسی برای منشی‌گری است. این‌که دانشگاه‌های ما به تولید انبوه مدرک روی آورده‌اند و بسیاری از دانشجویان ما بدون حق انتخاب یک رشته‌ای را قبول شده‌اند و چهار سال عمر خود را در رشته‌ای صرف کرده‌اند که شاید علاقه‌ای به آن نداشته‌اند و حالا از سر ناچاری و بیکاری بخواهند شغلی نامتناسب با روحیات و مدرک تحصیلی خود انتخاب کنند، به شدت برایم غیرقابل قبول است.

من نمی‌دانم پاسخ این سرگردانی شغلی و تحصیلی را چه کسی باید بدهد. اما باور دارم در کنار تصمیم‌های اشتباه دولتی که منجر به وجود آوردن مشکلات بسیار زیاد برای صنایع کشور شده‌است. نابسامانی تحصیلی، گناهی نابخشودنی‌تر است که لطمات بسیار فراوانی را برای شرکت‌ها، خانواده‌ها و جوانان ایجاد کرده است.

در حوزه مالی، مشکلات نقدینگی نیز البته در حد کنترل شده و محدودی وجود دارد. مشتریان صنعتی که پول ندارند و مشتریان دولتی هم که معمولا دارای روالی کند هستند. این است که گاه با مشکلات نقدینگی نیز روبرو می‌شویم.

در محدوده بازاریابی اما فعال شده‌ایم. هفته آینده به طور کامل به بازاریابی اختصاص دارد و برای هفته بعد آن نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است. به دلیل حجم فعالیت بازاریابی، بخش زیادی از تولید نیز مورد تاثیر قرار می‌گیرد. به طور کلی ساختار بازاریابی بهساد با ساختار تولیدی آن دارای همپوشانی زیادی است که تصمیم کبری( به معنی بزرگ) داریم که از میزان آن کاسته شود.

در مجموع از وضعیت فعلی بهساد تا حدی ناراضی و از روند روبه رشد مسائل و رویکرد توسعه و بهبود آن تا حد زیادی راضی هستم. آنچه که وظیفه همه ما به شمار می‌رود، تلاش برای بهبود و پیشرفت کاری می‌باشد که البته هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود.

دست از طلب ندارم نا کام دل برآید

یا تن رسد به جانان، یا جان زتن درآید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *