هفته گذشته، هفته مشتریان

عرض شود که:

هفته گذشته در حوزه مشتریان بهساد، هفته پر چالشی بود.

  • در سازمان یکی از مشتریان رقابت‌ها و البته جنگ قدرت در سازمان داخلی آن‌ها تاثیرات قابل توجهی بر روی پیاده‌سازی سیستم بهساد داشته‌باشد. عموما در این‌گونه سازمان‌ها اگر یک جناح مدیر پروژه باشد و هدف اجرای پروژه را با هر هدف مقدس و نامقدسی داشته باشد، جناح دیگر سعی می‌کند به هر قیمتی که شده، حتی با شکست پروژه و از بین بردن منابع ومنافع سازمان، مانع موفقیت جناح مقابل خود شود. واقعیتی تاسف بار است، به یقین مدیریت ارشد سازمان در رفع و یا حداقل کنترل عوارض این تنش‌ها نقش قابل توجهی دارد. در این‌گونه موارد به عنوان مدیر و یا گروه اجرایی پروژه سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:
    • ضمن پرهیز از ورود به جنگ داخلی، به طور جدی فضای موجود در سازمان را رصد کنید. منافع شما در گرو حفظ منافع سازمان مشتری است و نه طرفداری از منافع جناح‌ها. این مطلب را دو طرف دعوا باید بدانند که شما وامدار هیچ گروهی نیستید و هدف شما منحصرا اجرای سیستم است.
    • اعتماد مدیریت ارشد سازمان باید جلب شود. مدیریت ارشد سازمان ( که اغلب به گروه‌های داخلی نیز گرایش دارد) به فکر آبروی خود در سازمان‌های بالادستی است. می‌توانید امیدوار باشید که اگر اجرای سیستم برای او اهمیت داشته باشد، او بهترین مدافع شما خواهد بود.
    • به خاطر داشته باشید که گاهی گروه‌ها از شما برای رد و بدل کردن پیام‌های (بخوانید خط و نشان) خود استفاده می‌کنند و گاهی ناخواسته از شما به عنوان جاسوس دو جانبه استفاده می‌شود. حفظ سکوت و پرهیز از بر عهده گرفتن نقش کلاغ خبرچین کاری بسیار عاقلانه خواهد بود.
    • مراقب باشید که از شما به عنوان ابزار تخریب و مقابله با هیچ گروهی نباید استفاده شود.
    • به هر دو جناح به دیده شک بنگرید، اما اجازه ندهید که یک جناح شما را مطلقا نسبت به جناح دیگر بدبین کند، هر چند که از رفتار و وجنات و سکنات آن نیز خوشتان نیاید.
    • این واقعیت را فراموش نکنید که این‌ها اگر گوشت هم‌دیگر را بجوند، استخوان هم‌دیگر را دور نمی‌ریزند و سال‌هاست که به هم عادت کرده‌اند. اما در صورتی‌که لازم باشد، استخوان پیمانکار را دور می‌ریزند. پیمانکار ضعیف‌ترین حلقه این زنجیر است. بی‌سپر شمشیربازی جایز نیست!
  • به تدبیر یکی از سازمان‌های بزرگ و مادر تخصصی، برخی از ارائه کنندگان سیستم‌های مدیریت پروژه که البته بهساد هم یکی از آن‌هاست به ارائه سیستم‌های خود برای زیرمجموعه آن شرکت پرداختند. کاری ارزشمند محسوب می‌شد و قابل تقدیر اما در حاشیه آن مسائلی هم وجود داشت. از جمله:
    • یکی از شرکت‌های ارائه کننده، نسبت به سیستم‌های دیگر طرح ایراد (در قالب سئوال) می‌کرد. فکر می‌کنم که این‌گونه برخورد (هر چند که با بهساد انجام نشد) غیر حرفه‌ای است. اثبات خود با نفی توان‌مندی‌های دیگران امکان‌پذیر نمی‌باشد.
    • برنامه‌ریزی جلسه به نحو خوبی انجام شده بود و مهمتر از همه رعایت نسبی برنامه زمان‌بندی بود.
    • یکی از سازمان‌های اراک هم که به عنوان زیرمجموعه سازمان مادر تخصصی شرکت کرده بودند. نکته جالب این بود که پس از ارائه ما رسیده‌ بودند و در بخش پذیرایی از ارتباط من با شرکت بهساد پرسیدند!
  • دریافت مطالبات یکی از چالش‌‌‌های مهم شرکت‌ها شده است. هر چند که هنوز با مشکل حاد نقدینگی روبرو نشده‌ایم اما مطالبات بسیاری داریم که جذب آن‌ها با مشکلات زیادی همراه است. واقعا چه می‌شود کرد؟ فردا قرار است با یکی از بزرگترین بدهکاران شرکت جلسه داشته باشیم. تا چه پیش آید و چه در نظر افتد.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *