عرض شود های پراکنده این روزها

امروز خیلی عرض شودهای پراکنده ای دارم :

  • اول اینکه به طور رسمی توسط یک کارشناس‌نمای سابق مورد دزدی و خیانت قرار گرفتیم، شرحش را در همان نامه خصوصی که برخی از دوستان لطف کرده و به صورت خصوصی آن را خواندند نوشتم. حالا چند روز است که داریم فکر می‌کنیم، چه کنیم با کارشناس مربوطه!؟
  • این مطلب هم مثل مطلب بالا تکراری است و بارها در مورد آن صحبت کرده‌ام، اما این روزها که شرایط بد اقتصادی و حجم بالای سرمایه‌گذاری‌های بهساد در زمینه‌های غیر فناوری اطلاعات، فشار زیادی را تحمیل می‌کند و حالا در این شرایط است که آدم‌های اطراف به خوبی شناخته می‌شوند و زبری سطح خشن جامعه به صورت ما می‌ساید، به این سئوال مهم باید پاسخ داد که جامعه اطراف ما چه‌قدر اخلاقی است ؟ متاسفانه پاسخ به این سئوال کاملا منفی است. اما سئوال مهم‌تر این است که در یک جامعه غیر اخلاقی، چقدر باید اخلاقی ماند، جواب این سئوال کاملا از نظر بهساد مثبت است. اما چالش جدی در این است که چقدر جامعه اطراف به تو اجازه می‌دهند که اخلاقی بمانی و معادلات خود را با دیگران بر اساس قوانین اخلاقی تنظیم کنی ؟ وبلاگ خوب شارپدیا نیز در این باره مطلب خوبتری نوشته که این به نفع هیچ کس نیست، در این نوشته عبارت “طناب پوسیده اخلاق را” که دیدم، تنم لرزید و بغضی خفیف گلویم را فشرد، چقدر از اخلاق دور شده ایم؟ به ذهنم رسیده که می شود یک جمع کوچکی از نرم افزاری هایی که دغدغه اخلاق را دارند گرد آوری کرد، یا مثلا یک حلقه وبلاگ اخلاق گرا در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد کرد، امیدوارم دوستان در این زمینه هم فکری بزرگی کنند ، تا کاری بسیاری کوچک انجام دهیم.
  • در راستای نوشته بالا، این سئوال وجود دارد، آیا سرمایه‌گذاری در حوزه‌های غیر فناوری اطلاعات (بخوانید ساختمان) برای یک شرکت فناوری اطلاعات چقدر می‌تواند و باید مفید به فایده باشد. همگان کار بهساد را تایید می‌کنند، اما من در تایید سرمایه‌گذاری مقبول و درست انجام شده اکراه دارم. واقعیت این است که در اقتصادی که ارزش خاک و خشت و آجر و تیرآهن که هیچ ، ارزش گوجه فرنگی و خیار و خربزه هم از نرم‌افزار و دانش بشری بیشتر و ماندگارتر است، آیا می‌توان اولویت‌های سرمایه‌ای را تغییر داد؟ اطلاع دارم که درصد بالایی از سهام شرکت‌های میلیارد تومانی نرم‌افزار در ایران نیز به آجر و ساختمان و تیر و تخته اختصاص دارد. من قصد ندارم که به صدور حکم درباره درستی و نادرستی مسائل بپردازم، گو اینکه از اول هم همینطور بوده ، گل‌ها فانی بوده‌اند و کوه و آتشفشان باقی…، اما باید دردمندانه پرسید که جامعه اطلاعاتی، اقتصاد دانش محور، سرمایه انسانی ، دانشگران و … واقعا چه جایگاهی در جامعه جهانی و جامعه ایرانی دارند و این اختلاف چقدر است ؟
  • خیلی وقت است که صحبت از تغییرات و بهبود در بهساد را می‌گویم، آن‌گونه که انتظار دارم این تغییرات پیش نمی‌رود. گرچه بهبود‌هایی هم حاصل شده. تهیه نقشه استراتژی، بهبود وضعیت منابع انسانی، تقویت نهاد مشاوره، بهبود در ترکیب هیات مدیره و تصمیم برای ایجاد ساختار بازرگانی شرکت از جمله این تغییرات اندکی هستند که باید از شتاب و قوت بیشتری برخوردار شوند.
  • یادش به‌خیر سال ۱۳۸۲ بود که برای اولین بار .NET را در شرکت شروع کردم و یک سیستم تحت وب کنترل عملکرد برای بهساد نوشتم. چند سالی سیستم کار کرد که بعد از آن نسخه تحت Lan آن با یک نرم‌افزار که آقای نیک مهر بر اساس Sharepoint نوشته بود جایگزین شد و نسخه روی اینترنت آن هم بدون استفاده ماند. قصد داشتیم که نسخه اینترنتی آن را استفاده کنیم، متوجه شدم که چه‌قدر این نرم‌افزار پیشِ‌پاافتاده و ابتدایی و پر اشکال است. چه‌قدر هم آن زمان‌‌ها تبلیغ آن را می‌کردیم و هر کس از در وارد می‌شود به عنوان یک کار بدیع تبلیغ آن را می‌کردیم. دو شب است که با آقای مهندس نیک‌مهر مشغول به بازنویسی آن مشغول شدیم، من که در برنامه‌نویسی بازنشسته شده‌ام! اما این جوان تسلط بسیار خوبی دارد، او می‌نویسد و من نگاه می‌کنم و باهم به گذشته می‌خندیم که گاه برای بدیهی‌ترین مسائل امروز ساعت‌ها وقت می‌گذاشتیم و برای پیش‌پا افتاده‌ترین کارها، سخت‌ترین راه حل را انتخاب می‌کردیم. آن موقع بهساد از نظر برنامه‌نویسی از خیلی شرکت‌ها هم پیش‌رفته تر بود (یعنی آن‌ها دیگر چه بودند!). خلاصه این‌که در این شرایط شدید و خشن، حالی کردیم و حظی بردیم که کمی مستوجب انبساط خاطر شد و لطافت روح.
  • توسعه بازار در حالت قابل قبولی قرار گرفته است، اما هنوز تبدیل به نقدینگی نشده ، این بروکراسی اداری گاه مایه دردسر می‌شود که باید با آن ساخت

یک دیدگاه

  1. ممنون از لطفتون.

    متاسفانه وضعیت نرم‌افزار در ایران به اندازه کافی نگران کننده است و بعضی از دوستان هم با این عمل ناجوانمردانه‌شون کمک میکنن تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه.

    در مورد آن جمعی که گفتید، دوستان دیگری هم هستند که در مورد نرم‌افزار مینویسن؛ لینک آنها را می‌توانید در وبلاگم تحت دسته‌بندی “وبلاگ‌های نرم‌افزاری” بیابید.

    موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *