عرض شود که در بهساد بر حسب تقاضای مشتریان ، نسخه های آزمایشی برخی از نرم افزارها را برای ارزیابی در اختیار آنها قرار می دهیم. برای نرم افزارهای تحت وب نیز بر حسب اهمیت مشتری نسخه از نرم افزار را بر روی اینترنت قرار می دهیم که البته این کار می تواند خطرات خاص خود را هم داشته باشد. تاکنون برای این کار از سرویس های هاستینگ مستقر در کانادا استفاده می کردم که گاه اگر نیاز به نصب نرم افزارهای جانبی ( با رعایت کپی رایت وسایر مسائل امنیتی ) بود. به سادگی در عرض چند ساعت این کار را انجام می دادند و نهایتا در مدت ۲۴ ساعت نرم افزار ما نصب شده بود.

چند روز پیش بود که به درخواست مشتری عزیزی ، قرار بود یک نسخه نمایشی (Demo) از یکی از نرم افزارها را بر روی وب قرار دهیم. بر حسب تجربه ( و نه لزوما دلایل فنی ) دریافته بودم که سرعت سایت هایی که در ایران قرار دارند بیشتر است و بالطبع از آنجا که هر چند وقت یک بار نیز این فیبر نوری کف خلیج فارس به دلایلی از قبیل گیرکندن لنگر کشتی و یا گاز گرفتن کوسه های بدذات -که عامل اعراب برای قطع اینترنت ایران محسوب می شوند- قطع می شود، این بار برای Hosting به سراغ دیتاسنترهای ایرانی رفتم. از طرف دیگر نیز برای دوستان شرکت کلی در باب حمایت از صنعت داخلی سخنرانی کردم چندتایی را خودم می شناختم و چندتای دیگر هم از دوستان شفیق پرسیدم:

دیتاسنتر شماره ۱: وضعیت پاسخگویی اولیه ، بسیار خوب بود. در مورد نصب نرم افزار Microsoft Report Viewer Redistributable 2005

پرسیدم. قرار شد که با من تماس بگیرند. بعد از یک ساعت ( طبق قرار ) تماس گرفتند و گفتند که ما نرم افزار کنترل ترافیک نصب نمی کنیم!! خدایا چه می شنوم ؟!! Microsoft Report Viewer Redistributable 2005 یک نرم افزار بسیار ساده با حجم ۱.۸mb است که برای مشاهده گزارش های ساخته شده در .net 2005 به کار می رودو بارها و بارها توسط Hosting های خارج از کشور برای ما نصب شده است. یعنی حتی به خود زحمت نداده بودند که یک جستجوی ساده در این مورد داشته باشند.

دیتا سنتر شماره ۲: نسخه SQL Server آنها قدیمی بود.

دیتا سنتر شماره ۳: قیمت هایشان دو برابر بهترین نمونه های خارج از کشور بود. سرویسی که من می خواستم ۳۰۰.۰۰۰ تومان تمام می شد.

دیتا سنتر شماره ۴: قیمت هایشان مناسب بود. برای اینکه مسئول مربوطه را پیدا کنم ، چهار بار من را از این تلفن به آن تلفن پاس دادند . نهایتا مسئول یافت شد!. ابتدا پاسخ به سئوال من در مورد Microsoft Report Viewer Redistributable 2005 را به چهار – پنج روز بعد موکول کردند و بعد از اصرار های من مبنی بر پاسخگویی سریع در این مورد، نهایتا پاسخشان مثبت بود. بسیار خوب ، زمان آزمایش فرا رسید.

انجام آزمایش مستلزم اعمال برخی تنظیمات در Hosting بود که برای هر کدام حداقل ۳ بار تماس گرفتم. نهایتا هنوز هم برخی اصلاحات انجام نشده. سایت Upload شد. نوبت رسید به مشاهده گزارش ها. Microsoft Report Viewer نصب نیست. دوباره برای بار n ام تماس گرفتم. گفتند که چهار –پنج روز دیگر. وقتی هم که توضیح می دهیم که این یک نرم افزار کاملا استاندارد است و هیچ تاثیری بر سایر سایـت ها ندارد. طوری رفتار می کنند که گویی با بچه طرف هستند. نهایتا بازهم اصرار ( و شاید هم التماس های من ) کارگر افتاد و قرار شد که نرم افزار را نصب کنند.(البته از نظر فنی هم که قبلا بررسی کرده بودند ) بعد از یک ساعت با من تماس می گیرند( عجیب بود ، چون همیشه من تماس می گرفتم ) . می گویند : ببخشید آقای آواژ ، اگر ما این نرم افزار را برای شما نصب نکنیم ، شما چه کار می کنید ؟ !!!! تقریبا احساس این را داشتم که کله ام به دیوار کوبیده شده. اعتراف می کنم منگ شدم.

تصمیم گرفتم که برای مدیرشان نامه ای بنویسم و از او چند سئوال بپرسم :

  1. شما که در ابتدا جواب مثبت در مورد نصب یک نرم افزار می دهید ، چرا به یکباره از تصمیم خود منصرف می شوید ؟ اگر از ابتدا مطالعه نکرده اید چرا جواب مثبت می دهید و اگر مطالعه کرده اید ، پس این بازیها چیست ؟
  2. آیا یک نرم افزار بسیار ساده و مجانی می تواند برای Hosting های خارج از کشور مفید باشد و برای Hosting های داخل کشور ایجاد مشکل کند ؟
  3. مدت زمان زیادی که صرف Upload سایت ( آن هم با اینترنت آفتابه ای ما ) و انجام تنظیمات شده به کجا می رود ؟ البته باید همین زمان را نیز صرف انجام دوباره کارها کرد.
  4. در مورد این یک هفته که مشتری را معطل کرده ایم چه پاسخی داریم ؟ مدت زمان یک هفته که من را معطل پاسخگویی و راه اندازی یک Hosting ساده کرده اند. چه می شود؟
  5. برداشت مشتری من چه می شود ؟ اگر مشتری من بر این اساس که من در مدت یک هفته نتوانسته ام یک نسخه نمایشی را آماده کنم ، تصمیم به عدم همکاری با من بگیرد ، چه کسی ضرر و زیان من را جبران خواهد کرد ؟

فعلا در کلنجار با خودم هستم ، که نامه بن
و
یسم یا ننویسم ، اعتراض داشته باشم یا نداشته باشم. قدر مسلم اینکه بغضی بر بغض های فروخورده خود اضافه می کنم ، هم برای خود و هم برای فناوری اطلاعات کشورم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *