سوپرمارکت تهران در یک روستای دور افتاده چهارمحال و بختیاری
برای دیدن دقیق تر عکس روی آن کلیک نمایید

بهساد در حال تغییر روند حرکت خود را از سیستم کاری مبتنی بر سفارش ، بر سیستم کاری محصول مبنا می باشد. خوشبختانه زمان زیادی می گذرد که باورمان شده است که محدوده بازار بهساد در حد مرزهای جغرافیایی استان توسعه نیافته مرکزی نیست. گرچه قرارداشتن در اراک چند تهدید جدی را برایمان به همراه دارد که به طور خلاصه به بیان آنها و چگونگی رفع آنها می پردازم:

  • تفکر مشتریان بیرونی: در ایران مشکل مرکز گرایی ، آسیب های جدی را بر پیکره اقتصاد وارد آورده است . بخش عمده ای از مشکلات کلانشهر های کشور نیز ناشی از همین تفکر است. همیشه آرزو داشتم در یک شهر زیبا وکوچک مانند خوانسار و یا تفرش زندگی و کار کنم. اما شاید برای برخی پذیرش اینکه یک شرکت در اراک یک محصول توسعه یافته داشته باشد همانقدر سخت است که تصور کنیم در افغانستان ایرباس تولید شود. خوشبختانه افرادی هم هستند واقع بینانه ببینند که نه تهران اروپا است و نه اراک افغانستان، گرچه اعتقاد دارم که تفاوت های زیادی هم وجود دارد و این وظیفه شرکت های دگر اندیش استان است که با بهره برداری از پتانسیل های صنعتی موجود به توسعه خود و محیط بپردازند. جالب است بدانیم که در پنجاه سال پیش صنعت ژاپن نیز با چنین مشکلی روبرو بوده است و در آن زمان Sony آینده کاری خود را اینگونه تصویر کرده است

    تغییر تصور جهانی در مورد محصولات بی کیفیت ژاپنی به عنوان یکی از بهترین کیفیت های مطرح جهان

    این هدف نه در ژاپن مقتدر امروز و نه در لابراتوارهای پیشرفته Sony ، بلکه در یک اتاق زیر شیروانی و در یک ژاپن شکست خورده در جنگ وجود داشته است. مخلص کلام اینکه در افغانستان هم می توان ایرباس تولید کرد ، به شرط اینکه …

  • فضای شرکت های فعال:

    مسلم اینکه بازهم به همان دلیل مرکز گرایی و توسعه نیافتگی علمی و فرهنگی استان ، با پدیده مهاجرت متخصصان مواجه هستیم. از بین دوستان هم دانشگاهی در صنعتی اصفهان و یا سایر دانشگاه های معتبر، کمتر هستند که تهران و یا خارج از کشور نرفته باشند. این است که تفکر، موانع زیادی برای رشد در این محدوده جغرافیایی پیدا می کند. شاید عنوان شود که به دلیل ناکارآمدی مطلق برخی از به اصطلاح دانشگاه های استان و در نتیجه فقر شدید تخصصی و کیفیت پایین زندگی (شهر زشت ، عدم وجود کتابفروشی خوب ، سینمای خوب ، تفریح سالم و با کیفیت خوب و از طرف دیگر ، وجود فرهنگ حسادت و رقابت ناسالم) نمی توان انتظار داشت که متخصصین ، در فضای کاری استان باقی بمانند و به توسعه فناوری اطلاعات استان مشغول شوند. متاسفانه وجود چنین فضایی باعث شده که متخصصین مقیم نیز نوعا یا دچار سرخوردگی کاری شوند و یا بی توجه به حرکت های هم افزا ، امورات خود را انجام دهند. این افراد عمدتا به صورت جزیره وار و محصور در افکار مترقی خویش، ضمن مصون ماندن از آفتهای محیطی ، در حد امکان به توسعه فرهنگی و اجتماعی و تخصصی محیط کار می پردازند. به یقین توسعه هر چه بیشتر روابط بین این افراد، زمینه های رشد و توسعه را فراهم می آورد که باید برای توسعه آن اقدامات مفید و موثر بیشتری را انجام داد. بد نیست که باز هم به ارزش های سازمانی Sony در فضای جنگ زده آن روز و امروز توجه کنیم:

    ارتقاء فرهنگ و موقعیت ملی ژاپن ، پیشرو بودن و احترام و تشویق توانایی ها و خلاقیت های افراد

  • رفتار مشتریان داخلی :

    بدون در نظرگرفتن آفت مرکزگرایی ، حق مسلم هر مشتری ، داشتن محصول خوب و دریافت خدمات بسیار خوب از تامین کنندگان کالا و خدمات می باشد که عمده شرکت های استان قادر به ارائه آن نیستند. به یقین عدم اقبال مشتریان چرخه توسعه نیافتگی را هر چه بیشتر به حرکت وا می دارد که شرط توقف این چرخه منحصرا در ارائه محصولات و خدمات با کیفیت از طرف شرکت ها می باشد. در غیر اینصورت حق مشتریان داخل استان دریافت خدمات از شرکت های خارج از استان می باشد.

مسائلی که بیان شد بی شک در مقیاس ملی و در نوعی دیگر مبتلا به شرکت های ایرانی در سطح جهان است. بی شک حرکت ملی شرکت ها برای توسعه همه جانبه ، یکی از راه های موثر رشد اقتصاد کشور محسوب می شود که نیازمند توجه مسئولان کشور و پیش از آن و به طریق اولی نیازمند توجه مدیران شرکت های ایرانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *