• چند وقت پیش بود در اینترنت گشت و گذار می کردم ، برخوردم به وبلاگ ایران نگاهی دیگر که نویسنده آن خانم توری اگرمن (Tori egherman) است. ، خانم اگرمن، همسر آقای کامران اشتری ناظر محترم پروژه پورتال استان مرکزی هستند که گویا هر دو از ایران رفته اند.. در مورد نظارت ایشان در پروژه پورتال استان مرکزی بارها نوشته بودم و گلایه کرده بودم. به طور مشخص شرکت ایشان هیچ تخصص معقولانه ای در مورد فناوری اطلاعات (آن هم از نوع ایرانیش) نداشت. اگر به راستی ما طبق راهنمایی های ایشان عمل کرده بودیم پروژه راه به ناکجا آباد می برد. ایشان پروژه پورتال استان لرستان راهم گویی به اتمام نرساندند. … خلاصه اینکه شرکت اشتری دیزاین ، دامان فن آوری اطلاعات را رها کرد و به کار مورد علاقه خود یعنی همان طراحی گرافیک بازگشت و گویا در این زمینه موفقیت های خوبی نیز داشت.

  • چند روز پیش با دکتر صحبت می کردیم در مورد اینکه چرا نرم افزارهایی مانند CMS و تلفن گویا و دبیرخانه و … رواج زیادی یافته است. به یقین وجود بازار یکی از دلایل مهم برای این عرضه است. اما از نقطه نظر دیگر، اینگونه نرم افزارها دارای پیچیدگی فرایندی کمتری هستند که شرکت های کامپیوتری به طور عمده با دشواری کمتری وارد آن می شوند.

  • هفته گذشته با دوست بسیار عزیزی صحبت می کردیم. توصیه می کردند که وارد حوزه نرم افزارهای مالی و اداری شویم. البته نظر ایشان در وجود بازار مناسب اینگونه نرم افزارها کاملا صحیح است. اما تا به حال هر چه فکر کرده ایم . بهساد از تخصص و توانایی درک ریزه کاری های خاص اینگونه نرم افزارها در حال حاضر برخوردار نیست.

    با نگاه به نمونه های فوق می توان استنتاج کرد که صلاحیت (Competency ) یک عنصر مهم در زمینه فعالیت یک شرکت است. بدیهی است که شرکت ها در بلند مدت فقط در حوزه ای که صلاحیت دارند ، موفق خواهند شد. مثالهایی که گفتم بیشتر در زمینه تنوع خدمات و محصول عنوان شد. می توان موضوع را به نحو دیگری نیز بررسی کرد. صلاحیت در زنجیره تولید یک شرکت نیز اهمیت زیادی دارد. یک تولید کننده خوب لزوما یک فروشنده خوب نیست. یک فروشنده خوب می تواند تامین کننده خوبی نباشد. به این دلیل است که گاه شرکت ها سازمان تامین خود را از سازمان تولید و سازمان فروش و حتی سازمان خدمات پس از فروش جدا می کنند. این تفکیک ها می تواند حتی بنا به نوع محصول و یا حتی محدوده بازار نیز متغیر باشد که تصمیم گیری در مورد آن بنا بر جهت گیری های استراتژیک و ارزش های سازمانی متغیر خواهد بود. تصمیم در مورد تعمیق و یا توسعه صلاحیت های یک شرکت اثرات غیر قابل انکاری در زندگی شرکت ها و روابط آنها با رقبا و همکاران آنها خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *