عرض شود که :

  1. دکتر زحمت زیادی کشید و بخش آموزش تفکر سیستمی سایت بهساد به روز شد. به نظر من که خیلی پر محتوی و زیباست. اگر هم دوستان نظری در مورد مطالب آن دارند بسیار سپاسگزار خواهیم شد که به ما اطلاع دهند.

    در بخشی از نوشته های مربوط به تفکر سیستمی می خوانیم :

    انسانها عموماً تمایل دارند مشکلات خود یا سیستم مورد مطالعه را به محیط نسبت دهند . به عنوان مثال در یک شرکت تولیدی واحد فروش ، واحد تولید را مقصر می داند : محصول تولیدی آنها کیفیت لازم را ندارد و الا ما فروش زیادی داشتیم . بخش تولید ، بخش مهندسی را مقصر می داند : آنها دست به آچار نیستند و طراحی های آنها ایراد دارد . بخش مهندسی از بازاریابی گله می کند : آنها مرتباً مشخصات محصول را تغییر می دهند …

    در سطح شرکت ها ، دشمن ممکن است رقبا ، قانون کار ، قوانین دولتی و یا حتی مشتریانی باشند که اقدام به خرید محصولات رقبا می کنند ! این نوع نگرش موجب می شود هیچ گاه نتوانیم اقدام به حل مسائل نماییم .

    راسل ایکاف مانع فوق را تحت عنوانRationality توضیح می دهد : معمولاً وقتی رفتار کسی مورد انتظار ما نیست و نمی توانیم آنرا تشریح کنیم ، او را Irrational (نامعقول ، غیر منطقی) می نامیم . وقتی فرض می کنیم کسی یا دیگران غیر منطقی هستند ، نمی توانیم مسئله را حل کنیم

     

  2. در بهساد تحولات جدیدی را شروع کرده ایم، همگان معتقدیم که باید با جدیت و نظم و انضباط بیشتری به انجام امور بپردازیم ، باید یادگیری برنامه محور را سر لوحه کارهای خودمان قراردهیم. بهساد برای تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ ملی نیاز عمیق به تقویت ساختارها مبتنی بر نظم و انضباط و یادگیری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *