|

مدیریت یا نفت؟ مسئله این است.

تا چند روز دیگر تحریم‌ها به پایان خواهد رسید و میلیاردها دلار پول به صندوق کشور سرازیر خواهد شد. از این اتفاق خوشحال نیستم. چرا؟
چون نقدینگی مشکلات (مدیریتی) را پنهان می‌کند. به خوبی یادمان می‌آید که دولت پیشین با بهره‌گیری از دلارهای فراوان نفتی و با سوء مدیریت چگونه باعث بروز فسادهای چند هزار میلیاردی شد. یا به خوبی به یاد داریم که کارخانه‌های کشور در سایه رانت و ممنوعیت واردات چگونه با ایجاد بازار انحصاری فعالیت می‌کردند و بریز و بپاش حسابی هم داشتند و اکنون فقط با باز شدن درهای کمی از بازار و کاهش درآمد دولت، چگونه با بحران‌های مرگ و زندگی روبرو هستند.
شوربختانه باید اعتراف کنم که کشور ما از سوء مدیریت شدید در بنگاه‌های اقتصادی خود به شدت رنج می‌برد. در کنار این سوء مدیریت، زوال اخلاق و حرص و آز و تب ثروت و شهرت نیز مزید بر علت شده است و بازگشت پول به این ساختار مانند تزریق مخدر گرچه در ظاهر حال و روز کشور را شنگول خواهد کرد، اما بلای خانمان سوز اعتیاد به نفت را درمان نمی‌کند و حتی باعث تشدید آن نیز خواهد شد.
ای کاش به جای دلارهای نفتی، دانش مدیریت به کشور سرازیر شود. سازمان‌های ما نیاز به مدیران و مدیریت منظم و علمی دارند. ما نیازمند آموزش مدیریتی هستیم که بر اساس تحقیق در رفتار انسان شکل گرفته است.

۲ دیدگاه

  1. اینقدر مدیریت ندارند که هواپیماهایی رو انتخاب کنند که اگر دوباره تحریم شدیم بشه قطعاتش رو راحت پیدا کرد. رفتن A380 سفارش دادن که پز بدن؟

  2. سلام
    من در ضعف مدیریت آقایان شکی ندارم. اما خرید این هواپیماها اگر بتواند صنعت حمل و نقل و توریسم و ترانزیت را فعال کند، تصمیم درستی بوده. با این حال این گونه هواپیما خریدن من را یاد Server خریدن یکی از مشتریان انداخت. یک HP GL 380 خریده بودند با ۶۴ گیگابیت رم، دو پردازنده و ۳۲ هسته! و ۲ ترابایت هارد با سرعت بالا با تمامی امکانات سخت افزاری، روی آن Windows Server 2003 نصب کرده بودند با SQL Sever Express Edition!
    یک مهندس عمران را گذاشته بودند مسئول شبکه که نه از مجازی سازی چیزی می دانست و نه حتی تنظیم Raid را بلد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *