بازگشت

ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود

نی نام ز ما و نی نشان خواهد بود

زین پیش نبودیم و نبود هیچ خلل

زین پس چو نباشیم همان خواهد بود۱

سرانجام از یک سفر که با حواشی آن حدود ۴۰ روز طول کشید، بازگشتم. خیلی از کارها بر طبق روال گذشته و حتی به‌تر از آن پیش رفته بود. این نشان می‌دهد که بهساد به فرد وابسته نیست و در مدت گذشته توانسته‌ایم که تا حد لازم مدیریت را نهادینه کنیم. البته باید گفت که هیچ چیز کامل نیست و هنوز جای اصلاح و بهبود زیادی در بهساد وجود دارد. این واقعیت وجود دارد که هم‌کاران بهسادی در این مدت از خودشان مایه گذاشتند و برخی از کاستی‌های سیستم بهساد را جبران کردند که لازم است از همه آن‌ها به خاطر همه چیز سپاس‌گزاری کنم.

در طول مدت سفر، به ندرت به بهساد فکر کردم. به طور کلی برنامه مسافرت‌های غیر کاری من همیشه مدل موبایل خاموش و حتی ذهن (از عادت‌های ذهنی) خاموش می‌باشد. گاه باید همه چیز و همه پیش فرض‌ها و عادت‌های ذهنی را کنار گذاشت و دوباره از صفر شروع کرد به فک کردن و به باز نشاندن عناصر باور.

در سفر گذشته، خیلی زیاد فرصت فکر کردن داشتم. به بدایت هستی و فلسفه بودن و این که اگر ما کار می‌کنیم، چیزی فراتر از کسب درآمد و پیدا کردن قدرت برای خرج کردن و اثبات بودن خود در بازار است. که روزگار زیادی پس از این در جهان نخواهیم بود و قدرت اقتصادی ما به سادگی هر چه تمام تر فراموش خواهد شد و پول فراموشی انسان است از بودن خود و حل شدن در بازی‌های کودکانه. هیچ دقت کرده‌اید که با چه لحنی به بازی‌های دوران کودکی خود نگاه می‌کنیم؟ به این باور رسیده‌ام که تفکر و نگاهی وجود دارد که به بازی‌های امروز ما برای کسب درآمد، قدرت، برتری و اثبات وجود خویش، به همان لحن نگاه می‌کند و چه بی‌مقدار خواهد بود آدمی وقتی به خاطر همین بازی‌های کودکانه، دروغ می‌گوید، فریب می‌دهد و برای این دروغ و فریب برنامه‌ریزی هم می‌کند.

رسالت انسان هم‌گامی با تمام قدم‌هایی است که برای بهبود هستی، برداشته می‌شوند و کم‌ترین کار در این زمینه توسعه اخلاق است.

یاد من باشد ،هرچه پروانه که می افتد در آب،زود از آب در آرم.

یاد من باشد کاری نکنم، که به قانون زمین بربخورد.۲

پاورقی___________________________________

۱-شعر از خیام
۲-شعر از سهراب سپهری

۲ دیدگاه

  1. سلام
    وخداقوت از سفر طولانی

    چندین وقت بود مطلبی اینچنین تاثیر گذار و تامل برانگیز رو نخونده بودم، واقعا عالی بود دست مریزاد
    این همان اتفاقی است که شما با خاموش کردن موبایل و … بدست آورده اید و خوشا بحال شما

    کاملا این موضوع برام محسوس شده که اخلاق مهم ترین چیز است
    کما اینکه حضرت اش میفرمایند (( إنما بعثت لأتمم مکارم الأخلاق )) همانا من مبعوث شدم فقط برای این که مکارم اخلاقی را کامل نمایم !!
    روایت سنگینی است یعنی کل بعثت و آمدن ایشان برای این بوده است

    و چه زیباست ما با حس خودمان و ادراک از اطرافمان بدون اینکه بعضی مواقع روایت ها رو شنیده باشیم به اون ها میرسیم و درک شون میکنیم

    شعر خیام هم که کل مطلب شما رو پوشش داده و من در بالای دفتر روزانه ام نوشتم چون تا بحال نشنیده بودم

    ان شاالله حیات ما باعث رشد و شکوفایی خود و اطرافیانمان باشد و آنقدر اثرات مثبت از ما بماند تا سالیان سال نام ونشان ما به نیکی یاد شود

    سرفراز باشید

    1. مسعود ژیان فوق » شما محبت دارید و کم این حقیر را قابل می دانید. البته در مورد اخلاق درست می فرمایید، حسن اخلاق مطلب سنگینی است که کفه به کفه دین داری می ساید. البته باید تعریف خود را هم از اخلاق بسط دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *