خانم‌ها، آقایان: ما دزد هستیم

یکی از شرکت‌ها که قبلا مشتری بوده، به اشتباه فیش مالیات تکلیفی را برای بهساد واریز کرده است. سازمان‌ امور مالیاتی هم به جرم! کتمان درآمد، دفاتر را رد کرده است. خود آن شرکت نامه ارسال نموده است که اشتباه کرده‌ایم. سازمان امور مالیاتی زیر بار نمی‌رود. امروز رفتم و به ممیز سازمان گفتم اگر من بروم و به عنوان شما یک فیش مالیاتی واریز کنم، نشان دهنده این است که لزومن شما درآمد داشته اید؟ گفت: نه… گفتم پس این چه استدلالی است که در مورد ما دارید… جوابی نداشت بدهد.

اگر موضوع به نتیجه نرسد، به حساب رییس سازمان امور مالیاتی، مالیات تکلیفی واریز خواهم کرد و پیگیر ماجرا خواهم شد که چرا ایشان کتمان درآمد کرده است.

این‌که به طور رسمی با من و امثال من به عنوان دزد و جاعل و به دیده شک برخورد می‌شود، ریشه در قوانین و فرهنگ ضد کارآفرینی کشور دارد. فرهنگی که نه لزومن سازمان‌های دولتی به تنهایی، بلکه شرکت‌های خصوصی هم در به وجود آمدن آن نقش داشته‌اند. شاید باید فریاد کنیم که خانم‌ها، آقایان ما همه دزد هستیم تا قباحت این فرهنگ کمی عریان‌تر شود.

۴ دیدگاه

  1. راستش ما فقط دزد نیستیم. از دیدگاه وزارت کار ما برده داریم، از دیدگاه تامین اجتماعی ما حق خوریم، از دیدگاه مشتریهای دولتی ما خار در چشمیم، از دیدگاه اداره برق مشترک پر مصرفیم، از دیدگاه وزارت اقتصاد ما ریزیم، از دیدگاه وزارت ارشاد ما ناشر بی مجوزیم و…. نهایتا از دیدگاه ثبت شرکتها ما محل درآمدشانیم!
    همین!

  2. ما شدیداً ضعف فرهنگی داریم. شایدم هم در برخی زمینه ها فرهنگ نداریم که بخواهد ضعیف باشد! وقتی کسی زیاد کار می‌کند به او می‌گویند حمال! یا وقتی کسی کار مفیدی نمی‌کند و پول در می‌آورد (دلالی: که ریشه همه بدبختی اقتصادی ما در آن است) زرنگ و باهوش نامیده می‌شود! بیشتر مردم برای کار و زحمت دیگران نه تنها ارزشی قائل نیستند بلکه آنرا ضد ارزش می‌دانند. در این شرایط چه توقعی از کارآفرینی دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *