راه‌کارهای پرداخت حقوق در شرایط بحران نقدینگی

با توجه به اینکه با تلاش مسئولین*، شرکتهای خصوصی کم و بیش با مشکلات نقدینگی روبرو هستند و موضوع دارای اهمیت زیادی میباشد، متنی را که در پاسخ به نظرات نوشته قبلی نوشته شده و به نحوی بیانگر دیدگاهها و تجربیات بهساد میباشد، با کمی تغییر به عنوان یک نوشته مستقل هم منتشر میکنم.

متاسفانه تجربه دیرپرداخت حقوق‌ها در بهساد هم وجود داشته است. با این تفاوت که نه زمان تاخیر هیچ‌گاه (جز یک مورد در سال ۸۷) به یک‌ماه رسیده و نه خیلی زیاد تکرار می‌شود. با این‌حال می‌دانم که دیرپرداخت حقوق‌ها تاثیرات منفی زیادی روی شرکت دارد. یعنی وقتی ما در همان سال ۸۷ در پرداخت حقوق ها تاخیر داشتیم، بیشترین جابجایی نیرو در شرکت صورت گرفت. گرچه در آن سال عوامل دیگری هم در به وجود آمدن مشکل منابع انسانی شرکت دخیل بودند، حداقل من عامل وضعیت پرداخت حقوقها را، یکی از عناصر بحران منابع‌انسانی ۸۷ بهساد می‌دانم. با این‌حال با توجه به اینکه خیلی از افراد، در مورد شرکت‌های خصوصی دارای این تفکر هستند که این شرکت‌ها پرداخت حقوق را در اولویت چندم خود قرار می‌دهند، از طرف خودم (و نه سایر کارفرمایان) می‌توانم بگویم که این تفکر درست نیست و اولویت اول هزینه های بهساد، پرداخت حقوق است. اما مشکلی که وجود دارد این است که بالاترین هزینه ماهیانه یک شرکت نرم افزاری حقوق می‌باشد. در این حالت مجبور هستیم علاوه بر مطالبات بانک‌ها و دولت که دیرکرد آنها شدیدا مشمول جریمه می‌شود (شما بخوانید حمایتهای دولت از بخش خصوصی!)، برخی از پرداخت های کمتر را که پول شرکت به آنها می‌رسد انجام دهیم. شاید کارشناسان شرکت هر یک میزان هزینه انجام شده را با حقوق شخصی خود مقایسه کنند و بگویند که به جای فلان هزینه شرکت می‌توانست حقوق من را پرداخت نماید. اما شرکت به منظور جلوگیری از مشکلات بعدی در مجموع باید عوامل دیگری را در پرداخت‌ها مورد نظر داشته باشد که شاید سایر همکاران از آن آگاه نمی‌باشند.

البته ما در بهساد خوشبختانه مشکل زیادی در پرداخت حقوقها نداریم. ولی از نظر اولویتبندی در مواقعی که مشکل نقدینگی وجود دارد، از روش‌های زیر استفاده می‌کنیم:

۱- پرداخت حقوق آقایان متاهل اولویت اول بهساد می‌باشد. یعنی تا به حال در طول مدت زندگی بهساد، حقوق آقایان متاهل به تاخیر نیفتاده است. حتی اگر مجبور باشیم که پول قرض و حتی نزول کنیم، حقوق آقایان متاهل به موقع پرداخت می‌شود.

۲- در بهساد، یک خانم آشپز داریم که وظیفه تهیه ناهار همکاران بر عهده اوست و یک خانم زحمتکش که کارهای نظافت را انجام می‌دهد. تاکید کرده ام که پرداخت حقوق این افراد حتی یک روز هم نباید به تاخیر بیفتد.

۳- پرداخت حقوق خانم های متاهل اولویت سوم میباشد و در موارد بحران نقدینگی پس از موارد یک و دو این گروه از افراد حقوق خود را زودتر از بقیه دریافت می‌کنند.

۴-افرادی که میزان حقوق آنها نسبت به دیگران پایینتر است، اولویت بعدی هستند. هم اینکه پرداخت این حقوق فشار چندانی به شرکت وارد نمی‌کند و هم اینکه حالا که حقوق برخی بنا به بعضی دلایل ِدرست، پایین‌تر از دیگران است، حداقل در این مورد باید کاری شود که زودتر حقوق خود را دریافت کنند.

۵-در مرحله بعد حقوق افرادی پرداخت میشود که دریافتی نسبتا بالاتری نسبت به بقیه دارند. گاهی اوقات هم روشی اتخاذ می‌شود که پنجاه درصد حقوق این افراد در ابتدا پرداخت گردد، که افراد با مشکلات حاد روبرو نشوند و به نوعی مسکن باشد.

۶- آخرین اولویت پرداخت حقوق ها مربوط به اعضای هیات مدیره و آخرین نفر مدیرعامل شرکت (من) می‌باشد. تا لحظهای که آخرین مطالبات افراد شرکت پرداخت نشده باشد، هیات مدیره و به ویژه مدیرعامل حق ندارند که حقوقی دریافت کنند.

با تمام مواردی که گفته شده من هم مانند دوستانی که اظهار نظر کرده بودند معتقدم که شرکت‌ها باید پرداخت حقوق خود را در اولویت جدی‌تری قرار دهند. از زمانی که حقوق پرداخت می‌شود تا ده، پانزده روز به موعد پرداخت حقوق‌های ماه بعد، گاهی برای ما فرصت وجود دارد که به فکر تامین موجودی شرکت باشیم. گرچه باور دارم که شرکت باید به اندازه حداقل یک ماه حقوق ذخیره داشته باشد و از دو ماه قبل به فکر پرداخت‌های دو ماه بعد خود باشد. این‌گونه و با این تفکر که راه‌حل همه مشکلات ابتدا در نزد خود ما می‌باشد، این مشکل از قابلیت حل بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

* پاورقی:

چند سال پیش در تلویزیون با کشاورزی مصاحبه می‌کردند که می‌گفت: “به حمدالله امسال با تلاش مسئولین بارندگی افزایش زیادی پیدا کرده!!”، هر وقت که این عبارت “تلاش مسئولین” را میشنوم یاد آن آقای کشاورز میافتم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *