جدال من و اینترنت

چند روز گذشته را ماموریت بودم و امروز جلسه در ماموریت. قرار بود همکاران بهساد یک سری از اطلاعات را دیروز آماده کرده و برایم با ایمیل بفرستند. با موبایل امیالم (جمع مکسر میل) را چک کردم و دیدم که اطلاعات به موقع ارسال شده و با خودم گفتم پس از رسیدن آن را دانلود خواهم کرد.

با توجه به تاخیر یک‌ساعته هواپیما، حدود نه شب بود که به مهمانسرا رسیدم. مسئول مهمانسرا به من گفت که شام تا ساعت ۱۰:۳۰ بیشتر نخواهد بود و من با خودم گفتم اول اطلاعات را دانلود می‌کنم و بعد هم می‌روم برای شام.

اما چی فکر می‌کردیم و چی شد.؟! سرعت اینترنت ایرانسل برای ۱۲ مگابایت از ۲۱ مگابایت ارسال شده، خیلی خوب بود (خیلی خوب یعنی حدود ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه) و بعد از آن دانلود متوقف می‌شد! چهار بار امتحان کردم اما هر چهار بار نتیجه یک‌سان بود. دفعه پنجم حدود ۱۹ مگابایت دانلود شده بود که متوجه شدم که اعتبار سیم‌کارت دائمی ایرانسل به اتمام رسیده است!! و آن‌هم سر بزنگاه ارتباط را قطع کرده است. (از سیم‌کارت‌های دائم ایرانسل تا میزان اعتبار خاصی می‌توان استفاده کرد). حالا نوبت همراه اول بود که همراهی خود را ثابت کند. سرعت دانلود ۸۹۲ بیت بر ثانیه بود! و حدود بیست ساعت را برای دانلود فایل من پیش‌بینی کرده بود. بر اساس یک تجربه گاهی سرعت پروتکل RDP (دسترسی از راه دور به کامپیوتر دیگر) بالاتر از سرعت پروتکل http است. تصمیم گرفتم که به یکی از سرورهای بهساد متصل شوم و از آنجا صورت حساب ایرانسل را پرداخت کنم و دوباره با ایرانسل اقدام نمایم. حدسم درست بود. صورت حساب ایرانسل پرداخت شد و این‌جا بود که تصمیم گرفتم بسته اینترنت نامحدود ایرانسل را هم فعال کنم تا این بار سر بزنگاه به خاطر دو ریال پول ارتباط را قطع نکند. پس از فعال شدن بسته اینترنت نامحدود ایرانسل متوجه شدم که به طور کلی اینترنت ایرانسل کلا قطع شده است. ساعت یک بعد از نصفه شب بود و من پس از گذراندن یک روز سخت، دیگر توانی برای بیدار ماندن نداشتم. خسته و با اعصاب ناراحت داشتم فکر می‌کردم که فردا چطور توی جلسه نبودن اطلاعات را توجیه کنم!

زنگ بیدارباش موبایل را روی ساعت ۵ صبح تنظیم کردم و با خودم گفتم که حتما تا آن موقع مشکلات بر طرف شده است و من به اطلاعاتم دسترسی خواهم داشت.

صبح! روز از تو و روزی از نو! هیچ توفیری نکرده بود و اینتنرنت ایرانسل قطع. این بود که دست به کار شدم و با تلفن ۷۰۰ (پشتیبانی ایرانسل) تماس گرفتم و مشکل را توضیح دادم. آقاهه نه که شاید خواب بود، به من می‌گوید ۲۴ ساعت صبر کن، اگر مشکل هنوز باقی مانده بود دوباره تماس بگیر!!

چاره‌ای نبود که دوباره به همراه اول متوسل بشوم. نا امیدانه دوباره امتحان کردم. سرعت دانلود ۳ کیلوبیت بر ثانیه، رقیب مطمئن Dial Up!

با توجه به اینکه پیش بینی زمان دانلود مربوط به دو ساعت دیگر بود، می‌شد کمی امیدوار بود. حوصله‌ام سر رفته بود و جرات خوابیدن هم نداشتم. انجام یک سری امور بانکی اینترنتی، گرچه سرعت دانلود را کاهش می‌داد، اما هم رفع بیکاری بود و هم انجام کار. به محض اتصال به سایت بانک، متوجه شدم سرعت دانلود هم افزایش زیادی داشته است. سرعت تا حدود ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه زیاد شده بود و جالب‌تر این بود که این سرعت تا زمانی زیاد می‌ماند که من مشغول کار با سایت بانک بودم!!!! یعنی برای اینکه دانلود با سرعت قابل قبول ادامه داشته باشد، من باید با اینترنت صفحات اینترنتی بانک ( و نه سایت دیگر) را باز می‌کردم. حدود ساعت ۶:۳۰ بود که اطلاعات را دریافت کردم. خوابم می‌آمد، بیست دقیقه خوابیدم و کارهای لازم را پس از آن انجام دادم. اطلاعات ارسالی همکاران بهسادی خیلی خوب بود. یک پیام کوتاه برای تشکر از آن‌ها فرستادم که گویا باور نکرده بودند که من اول صبحی از دیدن این اطلاعات ذوق‌زده شوم.

الغرض چند وقت پیش دوستی به درستی می‌گفت که در ایران اینترنت اسبات تفنن است، وبلاگی نوشته شود، آهنگی دانلود شود و جوانترها به چت کردن مشغول باشند. تا به حال کسی با ماشین اسباب بازی، فکر مسافرت به سرش زده؟! البته که نه. این‌که ما انتظار داریم با اینترنت اسباب بازی ایران کار انجام دهیم، توقع زیادی است. اگر گفته بودم که اطلاعات را روی CD ذخیره می‌کردند و می‌دادند راننده اتوبوس یا مهماندار قطار و … می‌رساند به دست من، هم سریع‌‌تر انجام می‌شد و هم لازم نبود من تمام مدت جلسه را خمیازه بکشم. و خسته باشم.

۳ دیدگاه

  1. این مشکل شما همیشه برای منهم پیش میاد . آخرین دفعه در هتل نوشته بود که در رستوران همیشه اینتترنت بی سیم موجود است . دقیقا موقعی که لازم داشتم گفتند که اینترنت تمام شده و باید صبر کنم که تمدید کنند !
    خدارا شکر که در پاساژ زیر هتل کافی نت وجود داشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *