اینترنت رایگان کرونایی، صدقه یا حمایت؟

با شروع گسترش ویروس کرونا، معادلات کسب و کار تفاوت کرد. افراد و دولت واکنش‌های مختلفی نشان دهند. در این شرایط وزیرمحترم ارتباطات و فناوری اطلاعات هم تصمیم خاصی گرفت. ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان برای مشترکان برای این‌که در خانه بمانند. ترجیح می‌دهم در مورد دلایل این اقدام گمانه‌زنی نداشته باشم. اما بررسی نتایج این تصمیم شاید در تصمیم‌گیری‌های بعدی از این نوع موثر باشد.

اینترنت لاک پشتی

  • بر اساس آن‌چه که دوستان من در شرکت‌های ارائه کننده اینترنت گفته‌اند، شرکت ارتباطات زیرساخت (ارائه دهنده اصلی اینترنت در کشور) حجم اینترنت درخواستی را به شرکت‌ها به رایگان ارائه نکرده است. در واقع شرکت‌های ارائه کننده مجبور به پرداخت هزینه به وزارت ارتباطات بوده‌اند و این موضوع درآمد قابل توجهی را به آن وزارت سرازیر کرده‌است و در مقابل این شرکت‌ها نه تنها از درآمد متناسب برخوردار نبوده‌اند بلکه متحمل فشار مالی نیز شده‌اند.
  • شرکت‌های ارائه کننده اینترنت مانند ایرانسل و بسیاری دیگر در تامین حجم اینترنت درخواستی به مشکلات جدی برخوردند و مجبور به کاهش شدید سرعت اینترنت شدند. بر اساس تجربه شخصی، سرعت اینترنت ۸۰mbps من به کمتر از ۴mbps کاهش یافت. این موضوع نه تنها رضایت مشترک‌ها را در بر نداشت. بلکه به نارضایتی گسترده آن‌ها انجامید. بخش عمده‌ای از استفاده کنندگان اینترنت متعلق به طبقه متوسط کشور هستند، این افراد نه نیاز به حمایت مالی صدقه‌ای دارند و نه علاقه‌ای به آن. بلکه آن‌چه برای این گروه مهم است، کیفیت ارتباطات می‌باشد.
  • شرکت‌های فناوری اطلاعات که به طور عمده به دورکاری روی آورده بودند با کاهش سرعت اینترنت مشکلات جدی را تجربه کردند. کار از راه دور با قطعی‌های مکرری روبه رو بود که با توجه به اختلالات به وجود آمده هزینه قابل توجهی را به این شرکت‌ها تحمیل می‌کرد. بسیاری از شرکت‌ها ارتباط راه دور خود را از دست دادند و شرکت‌های ارائه کننده اینترنت با حجم بسیار بالایی از شکایت واعتراض و رسیدگی روبرو شدند. به نحوی که برخی از آن‌ها از پاسخ‌گویی نیز عاجز شدند و سیستم پاسخ‌گویی به مشتریان آن‌ها به هیچ وجه پاسخ‌گو نبود.
  • می‌شود حدس زد که بخش عمده‌ای از ۱۰۰ گیگابایت اهدایی صرف دانلود فیلم و سریال و سرگرم نگاه‌ داشتن مردم شده است که هر چند احتمال کمی وجود دارد که این زمان می‌توانسته صرف مطالعه و تحقیق و سایر امور مفید شود، اما به یقین از هیچ‌گونه بهره‌وری و افزایش ارزش افزوده به اقتصاد برخوردار نبوده است.

با توجه به این‌که در خبرها آمده بود که وزیر محترم درخواست تمدید اینترنت رایگان را داشته‌اند که خوشبختانه مورد موافقت قرار نگرفته است. خوب است که در تصمیم‌گیری‌های بعدی منافع واقعی جامعه فناوری اطلاعات کشور در نظر گرفته شود. حمایت‌های صدقه‌ای در اقتصاد کشور نتایج ویران‌کننده‌ای داشته‌است. ادامه این تفکر نیز بیش از پیش ویران‌گر خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *