اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی، از تخیل تا واقعیت

چند وقت پیش بود که اتفاقی زود به خانه رفته بودم و تلویزیون روشن بود و چند مصاحبه ار رییس کل سازمان امور مالیاتی و معاون وزارت بازرگانی پخش میکرد که امکان ارسال اظهارنامه الکترونیکی فراهم شده است و مودیانی که از این روش اقدام کنند، دارای معافیتها و بخشودگیهایی خواهند بود. امروزه مصداق همان مصاحبهها را با پرچم و بنر و … از در و دیوار شهر آویزان کردهاند و به قول علی واحد عزیز، مالیات … مالیات…. مالیات…

به مدیر مالی شرکت گفتم که از این طریق اقدام کنید و ما نباید در مقابل الکترونیکی شدن فرآیندها مقاومت کنیم و باید فرهنگسازی کنیم و …، برای همین به سازمان امورمالیاتی مراجعه کردیم، سرممیز که اصلن خبر نداشت اوضاع از چه قرار است، سایر کارمندان هم مثل او. سرانجام با مراجعه به سایت سازمان متوجه شدیم که گویی باید به دفتر اسناد رسمی (محضر) مراجعه کنیم. از فهرست دفاتر اسناد رسمی که در سایت وجود دارد، جز یک دفتر، هیچ یک از ماجرا خبردار نبودند. محضر آخر هم پس از چند بار مراجعه مدیر مالی و اعضای هیات مدیره برای تنظیم وکالتنامه برای مدیر مالی شرکت که بتواند از امضاء الکترونیک استفاده کند و پرداخت هزینههای مربوطه، در نهایت ما را برای دریافت قطعه سختافزاری! به اداره بازرگانی ارجاع داد. اداره بازرگانی هم گفته است که ما خبری از موضوع نداریم! و شما باید به اتحادیه املاک مراجعه کنید!

گفتم فعلا بیخیال موضوع شوند، ما را چه به اظهارنامه الکترونیکی، اداره مالیاتی دو کوچه آنطرفتر است. پرینت بگیرید و بدون هزینه و دردسر تحویل بدهید.

این جملهها را که میگفتم تصویر رییس سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر بازرگانی در ذهنم مجسم میشد که می گفتند “برای تحقق دولت الکترونیک و کاهش ترافیک و رضایت مودیان، ….”

 

پینوشت: این خبر استقبال گسترده مودیان از خدمات الکترونیکی مالیاتی را حتمن بخوانید، که رییس کل سازمان امور مالیاتی گفته است که امکان ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در سراسر کشور فراهم شده و امسال هیچ محدودیت نرم افزاری ، سخت افزاری و پهنای باند برای دریافت اظهارنامه های الکترونیکی ندارند! 

۴ دیدگاه

  1. خوب چون فرآیندی جدید است طبیعی است که کارمندان با آن ناآشنا باشند. شما برای این کار می بایست مستقیم به حاج آقا رضوی در سازمان تبلیغات مراجعه می کردید و ایشان کارتان را انجام می دادند.

  2. گفتید اتحادیه املاک
    گفتید الکترونیکی
    گفتید …
    و خلاصه کردید کبابم!
    به زودی در بلاگ در مورد مشکلات این سیستم کد رهگیری املاک چه افشا گری هایی که نکنم!
    🙂
    اما در کل مشکل این هست که یک کسی که هنوز فرق پهنای باند با ترافیک ماهانه را نمی داند می آید و از الکترونیکی شدن حرف می زند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *