استیو جابز و نکته‌ای برای ما

استیو جابز از دنیا رفت. برای خیلی‌ها خبر دردناک بود و شاید برای اولین بار بود که در دنیا با مرگ یک کارآفرین در حوزه فناوری اطلاعات مشابه مرگ یک رهبر بزرگ سیاسی و یک شخصیت تاثیرگذار، رفتار میشد. در عکس‌هایی که از مردمان سوگوار می‌دیدم به یک موضوع توجهم جلب شد و آن این‌که چقدر رابطه یک مشتری و یک عرضه‌کننده محصول می‌تواند متفاوت باشد با آن‌چیزی که در حوالی ما روی می‌دهد.

شاید مهم‌ترین تفاوت را بتوان در مقوله “ارزش” جستجو کرد. جایی که مشتری و فروشنده برای هم “ارزش” قائل هستند و این ارزش به علاقه مشترک تبدیل ‌می‌شود و علاقه مشترک رفته رفته به دوستی و یک رابطه حتی مراد و مرید می‌رسد و جایی دیگر در کشور ما مشتری یعنی یک موجود مزاحم بی‌سواد و نادان که خودش هم نمی‌داند چه می‌خواهد و تعبیری به‌تر از دزد و فرصت‌طلب و انگل اجتماع نیز برای فروشنده و پیمانکار به کار نمی‌رود.

این دیدگاه باید اصلاح شود و بی‌شک، معطل دیگران ماندن و اشکالات را متوجه دیگران دانستن و دلیل آوردن از آماده نبودن شرایط و محیط و … راه‌حل قابل قبولی برای اصلاح این وضعیت نیست. همه چیز از من شروع می‌شود که با درک تمامی شرایط محیطی باید دیدگاه خود را تغییر دهم و این تغییر دیدگاه متضمن کنار زدن باورهای رسوب شده در ذهن و نیازمند جدالی عظیم با خود در تمامی مراحل تعامل با مشتری و زندگی است.

بیشک اگر در رفتار و کردار استیو جابز هم نگاه کنیم، چنین نکتهای قابل درک میباشد. سعی در شناخت خود و حتی نزدیکی به مکاتب فکری شرقی که بر تهذب نفس تاکید دارند، مقصر ندانستن دیگران در ماجراهایی مانند بیرون رفتن از اپل و … همگی نمایانگر آن بخش از تفکرات او میباشد که منجر به ایجاد ارزش بین او و دیگران شد و محبوبیت او را در دنیا رقم زد.

۴ دیدگاه

  1. توی ایران،کسی مثل استیو جابز فعالیت بکنه،اگه توسط رقبا و برخی مشتری ها ورشیکست نشه،به جرم تشویش اذهان مشتریان و بالا بردن انتظار از شرکت ها،بازداشت و احتمالا قصاص(اعدام؟!!) میشه!

  2. @مجید آواژ:
    «در عکس‌هایی که از مردمان سوگوار می‌دیدم به یک موضوع توجهم جلب شد و آن این‌که چقدر رابطه یک مشتری و یک عرضه‌کننده محصول می‌تواند متفاوت باشد با آن‌چیزی که در حوالی ما روی می‌دهد.»

    خیلی زیباست و تامل برانگیز

  3. افکارتون واقعا قشنگه و امیدوارم روزی همه به این فهم برسن و البته سعی کنن بهش عمل کنن چه در مقام مشتری و چه در مقام عرضه کننده محصول هدف برای مشتری باید رسیدن به بهترین کالا یا خدمت و برای عرضه کننده محصول انجام کار به بهترین نحو والبته گرفتن بهترین اجرت باشه و نه چیز دیگه حال نتیجه هر چه باشد تفاوتی نمی کند و البته نتیجه بجز رضایت دو طرف نخواهد بود

  4. نه جناب سناپس، اگر کسی در ایران مثل استیو جابز فعالیت بکنه و موفق باشه، بهش تهمت می‌زنند که ساخت و پاخت کرده یا پارتی داشته یا دزدی کرده یا به سپاه وصل بوده! همون طور که متأسفانه به برخی از کارآفرین‌های موفق ما زده می‌شه.
    ما همین همکاران سیستم رو قدر بدونیم خودش کلیه. پارسال فقط سود خالصش ۱۳ میلیارد تومان بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *